fredag 4 december 2015

Gudar & Monster - Laini Taylor

Gudar & Monster (Önskemånglarens dottter #3)Titel: Gudar & Monster
Författare: Laini Taylor
Serie: Daughter of Smoke & Bone #3
Förlag: 
Bazar
Språk: Svenska
Antal sidor: 581
Utgivningsår: September 2015
Rec ex: Ja


Beskrivning från Goodreads: 

Två världar på väg mot ett till synes oundvikligt, våldsamt krig. Genom riskfyllda villfarelsekonster har Karou tagit kontroll över kimärernas rebellarmé och föresatt sig att styra den bort från hämndens återvändsgränd. Framtiden vilar på hennes axlar.
När änglarnas brutala kejsare för in sin armé i människornas värld förenas slutligen Karou och Akiva - inte i kärlek, men i en bräcklig allians mot deras gemensamma fiende. Det är en skruvad version av den dröm de en gång närde, och de börjar hoppas att det kan leda till en väg framåt för deras folk. Och, kanske, för dem själva.
Men än värre hot siktas i fjärran och är Karou och Akiva starka nog att stå fast bland gudar och monster? 


Kommentarer:
Nu är den slut. Det kommer ingen mer historia om Karou och Akiva. Hur ledsamt är inte det? Men samtidigt som det är tråkigt att serien är slut är det skönt att äntligen har fått ett avslut, att knyta ihop alla trådar och kunna få svar på sina frågor. Den här serien har vuxit från första boken och blivit starkare ju längre in man kommer. Den är en liten speciell värld man ska ta in i början och för min del var det mycket man skulle förstå. Nu i sista boken när man är väl insatt i alla karaktärer och de olika världarna får man ut mer av själv historien. Det är lättare att leva sig in och det går enkelt att föreställa sig alla vackra(hemska?) monster, fascinerande miljöer och storslagna änglar.

Gudar & Monster är en grym avslutning på den här serien och ni som ännu inte har läst den har något fantastiskt att se fram emot. Allt ställs på sin spets och det är nu det ska avgöras! Boken är fylld av spänning, tvister, fängslande livsöden och ja, egentligen allt som en avslutande bok sak innehålla. Jag tror inte ni kommer att bli besvikna, den levde absolut upp till mina förväntningar. Under seriens gång har man lärt känna många olika karaktärer, både människor, kimärer och änglar och Taylor gör det väldigt bra när hon låter så pass många av dem komma fram och få sitt eget avslut. Den här historien handlar inte bara om Karou och Akiva utan även om deras vänner. De är minst lika viktiga och de får även den plats de förtjänar. Det tycker jag om. 

Detta är en serie som jag kommer att minnas en lång tid framöver. Om jag får tid en dag så skulle jag gärna vilja läsa om den nu när jag har alla tre böckerna här hemma istället för att behöva vänta ett år mellan varje bok. Att kunna läsa alla tre tätt efter varandra tror jag förhöjer läsupplevelsen ett snäpp till. Så ni som ännu inte har påbörjat den här serien har ett guldläge framför er! För ni borde verkligen läsa de här böckerna. På allvar. 

Det är fantasy när den är som bäst. Hemliga världar, fascinerande monster, intressanta änglar och en mycket medryckande historia. Jag kan varmt rekommenderar hela den här serien och det är definitivt en av mina favoriter.


Betyg 9/10

Andra böcker i serien:
1. Mörk Ängel
2. Blod & Stjärnstoft
3. Gudar & Monster

Boken finns att köpa på AdlibrisBokus och Cdon.

1 kommentar:

  1. Alltså, jag måste verkligen ta tag i att läsa bok 2 & 3 av den här serien. Typ asap. Vet inte varför jag drar på det. :/

    SvaraRadera