tisdag 11 juni 2013

The Maze Runner - James Dashner

Namn: The Maze Runner
Författare: James Dashner
Serie: Maze Runner #1

Språk: Engelska
Antal sidor: 374

Utgivningsår: 2009


Beskrivning från Adlibris:
When Thomas wakes up in the lift, the only thing he can remember is his first name. His memory is blank. But he's not alone. When the lift's doors open, Thomas finds himself surrounded by kids who welcome him to the Glade--a large, open expanse surrounded by stone walls.
Just like Thomas, the Gladers don't know why or how they got to the Glade. All they know is that every morning the stone doors to the maze that surrounds them have opened. Every night they've closed tight. And every thirty days a new boy has been delivered in the lift.
Thomas was expected. But the next day, a girl is sent up--the first girl to ever arrive in the Glade. And more surprising yet is the message she delivers.
Thomas might be more important than he could ever guess. If only he could unlock the dark secrets buried within his mind.

Kommentarer: 
Det går inte ge den här boken annat än fullpott! Den är SÅ bra som alla säger, extremt spännande, beroende framkallande och riktigt, riktigt bra!

Boken börjar med att man får följa Thomas när han vaknar upp i en hiss utan något minne över hur man kom dit och strax efter det välkomnas han till "The Glade" och till Labyrinten. Jag gillar Thomas från första stund, han är smart, snäll och han känns verkligen som en "bra" kille. När man sen märker att han inte är som alla andra killar blir han extra spännande och mystiken kring honom höjs.

En av sakerna som gör den här boken så spännande är att man får upptäcka allt tillsammans med Thomas. Man får inte veta något i förväg och jag delade verkligen Thomas frustration över att han inte får reda på något, man vill så gärna ha svar på alla frågor! Hela konceptet med att de är instängda i en labyrint är så genialiskt! Jag älskar labyrinten och alla hemligheter den döljer. Man kan lätt föreställa sig den framför sig och om det inte vore för alla hemskheter därute hade det nog varit riktigt kul att springa runt där inne. 

Boken är skrivna i korta kapitel med cliffhangers i slutet på varje avsnitt och det är nästintill omöjligt att lägga den ifrån sig. Man måste bara läsa ett kapitel till för att få reda på hur det går och sen bara ett till.. 
Ett tips är att beställa/låna hem den andra boken i serien The Scorch Trials så fort ni märker att The Maze Runner är bra! För när man har läst sista sidan vill man inget annat än kasta sig över bok två. 

Ni som fortfarande inte ha läst The Maze Runner - Gör det nu!
  
Betyg 10/10

Andra böcker i serien:

0.5 The Kille Order
1. The Maze Runner
2. The Scorch Trials
3. The Death Cure

Boken finns att köpa på
Adlibris, Bokus och CDON. 

10 kommentarer:

  1. Jag älskade också denna. Tvåan har jag klickat hem och hoppas att jag hinner läsa den i sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag väntar på tvåan just nu! Om bara Adlibris kunde skynda sig lite :)

      Radera
  2. Okej, dags att läsa denna snarast känner jag nu! ;)

    SvaraRadera
  3. Oj, hade verkligen velat att jag blev så frälst som du! Men vem vet jag kanske blir det av tvåan? :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe ja det är ju alltid roligare att tycka om en bok än att inte göra det.. :)

      Radera
  4. Låter som att jag nog måste läsa den här. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut du ska göra!

      Radera
  5. Jag har velat läsa den här i över ett år! Hoppas att den kommer på svenska snart eftersom jag är för lat att läsa engelska böcker... Men annars bli det nog den engelska snart eftersom jag bara hört bra saker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hörde ett rykte om att den skulle komma på svenska men jag har inte hört något mer sen efter det.. Men vi kan ju hoppas. Det är konstigt att ingen har översatt den än. med tanke på hur populär den är och att den snart kommer som film!

      Radera