torsdag 11 juni 2015

Shadow Study - Maria V. Snyder

Titel: Shadow Study
Författare: Maria V.Snyder
Serie: Soulfinders #1
Språk: Engelska
Antal sidor: 384
Utgivningsår: Februari 2015

Beskrivning från Goodreads:

Once, only her own life hung in the balance…
When Yelena was a poison taster, her life was simpler. She survived to become a vital part of the balance of power between rival countries Ixia and Sitia.
Now she uses her magic to keep the peace in both lands—and protect her relationship with Valek.
Suddenly, though, dissent is rising. And Valek’s job—and his life—are in danger.
As Yelena tries to uncover her enemies, she faces a new challenge: her magic is blocked.And now she must find a way to keep not only herself but all that she holds dear alive.


Kommentarer:
Tillbaka till Ixia och till Yelena och Valek! Äntligen! Jag har tidigare läst de tre böckerna i Study-serien och de tre i Glass-serien så detta är min sjunde Snyder novell och jag klagar inte det minsta. Jag är så glad över att Snyder fortsätter att skriva om Yelena och den magiska värld hon lever i, jag trivs väldigt bra med de är härliga karaktärerna. 

Shadow Study räknas som den sjunde boken i serien: The Chronicles of Ixia där även Study & Glass-serierna räknas in. Men den har fått ett eget serienamn och går under Soulfinders-serien. Lite förvirrande om man som helt ny läsare börjar ta tag i Snyders böcker för första gången. Snyder säger själv att hon vill att man ska kunna läsa Shadow Study utan att ha läst någon av de andra böckerna men det är jag mycket tveksam till. Jag skulle inte rekommendera det. Study-serien tycker jag definitivt är en måste innan man börjar med den här boken och jag skulle även råda till att läsa Glass-serien då huvudkaraktärerna finns med i denna boken och man förstår händelserna mycket bättre om man vet personernas historia. 

Men nu till något helt annat - boken! Det är inget förvånande för tidigare Snyder fans, den bibehåller samma känsla som de tidigare böckerna och jag gillar det! Yelena är som alltid en fantastisk karaktär och jag kan inte annat än att tokgilla henne. Men det som gör den här boken ännu bättre är alla karaktärer som hon är omgiven med; Valek, Janco, Ari, Leif, Kiki, ja det finns så många som förgyller den här historien. När man sen träffar på karaktärer från Glass-serien blir det bara ännu bättre. Det är så roligt att läsa de här böckerna och jag tycker de är så underhållande. Nytt för den här boken är att förutom Yelenas berättarröst så har vi även Valek och Jancos som förgyller berättelsen, så himla kul! Det ger ett annat ljus över historien när man får följa olika karaktärer. 

Jag hade dock önskat att historien hade utspelat sig så att man hade fått se Yelena och Valek tillsammans lite mer, nu är de nästa åtskilja hela tiden och det är lite tråkigt, få hoppas att de få mer tid tillsammans i nästa bok. Det två är ett härligt team när de jobbar ihop! Jag längtar redan till nästa bok och eftersom den här slutade på ett väldigt speciellt sätt ska det bli mycket intressant att se hu historien utvecklas nu! Har ni redan läst de andra Snyder böckerna ska ni definitivt läsa den här också. Ni kommer inte bli besvikna. 

Betyg 8/10

Andra böcker i serien:
Study:

1. Poison Study
2. Magic Study
3. Fire Study

Glass:
1. Storm Glass
2. Sea Glass
3. Spy Glass


Soulfinders:
1. Shadow Study 
2. Night Study
3. Dawn Study 

Boken finns att köpa på AdlibrisBokus och CDON.

4 kommentarer:

  1. Tack för recensionen! Måste införskaffa Study-serien snart och börja läsa! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! hoppas du gillar böckerna :)

      Radera
  2. Är väldigt nyfiken på hennes böcker, men vet inte riktigt om jag ska läsa de första på svenska eller engelska. Du som har läst på båda språken, vilket föredrar du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tycker inte det spelar så stor roll i just de här fallet. men det är bara de tre första böckerna som finns på svenska så om du planerar att läsa alla så kan du lika väl ta allt på eng. så slipper du byta språk mitt i serien :)

      Radera