söndag 14 februari 2016

Vem som helst utom Ivy Pocket - Caleb Krisp

27400266Titel: Vem som helst utom Ivy Pocket
Författare: Caleb Krisp
Illustratör: Barbara Cantini
Serie: Ivy Pocket #1
Förlag: Modernista
Språk: Svenska
Antal Sidor: 397
Utgiven: Februari 2016
Rec ex: Ja

Beskrivning från Goodreads:

Ivy Pocket är en vandrande katastrof, som gång på gång väcker ilska och frustration hos de snobbiga aristrokrater hon arbetar för.
Men bilden vår hjältinna har av sig själv är en helt annan. Ivy är övertygad om att hon är allmänt underbar, fullkomligt charmerande och extremt begåvad. När Ivy hamnar i Paris, ensam och utfattig, har hon ingen aning om hur hon ska ta sig tillbaka till England. Då blandar sig ödet i och Ivy kallas till en döende hertiginnas sjuksäng. Hon får där i uppdrag att leverera ett magnifikt diamanthalsband (som möjligen har en förbannelse vilande över sig) till Matilda Butterfield på hennes tolvårsdag. Från det ögonblicket och framåt kastas Ivy Pocket in i ett häpnadsväckande äventyr fullt av skurkar, galenskap och missförstånd.

Kommentarer:
Världens härligaste bok och den bästa illustrerande boken jag har läst på mycket länge. Boken inriktar sig egentligen till läsare som är ca 9-12 år gamla men jag hade absolut inga problem med att läsa den här. Trots att jag är dubbels så gammal var det en mycket underhållande och rolig läsning.

Ivy Pocket är en förtjusande ung flicka med väldigt egensinniga idéer och under resans gång hamnar hon i flera hysteriska situationer, många som är hennes eget fel helt och hållet. Ivy är en mycket speciell karaktär och jag kan tänka mig att inte alla gillar hennes överdrivna sätt och hennes svåra förmåga att koppla ihop hur saker och ting hänger ihop men jag älskar henne. Jag tycker det är roligare att leva sig in i historien istället för att hänga upp sig på små saker som är märkliga och ologiska. Enligt mig är det en mycket underhållande historia med många gapskratt längs med vägen. Men det är inte bara själva berättelsen som gör detta till en oförglömlig bok utan illustrationerna gör minst halv jobbet. Barbara Cantini har verkligen lyckats att fånga Ivy och hela känslan av boken. En riktigt lyckad matchning där författare och illustratör komplettera varandra magiskt bra. Jag är kär i Cantinis stil och skulle vilja ha några av bilderna från boken som tavlor, så mycket tycker jag om dem!

Detta kanske inte är en bok ni köper och läser om ni är över 20 år men jag är så himla glad att jag fick chansen. Vill ni läsa den gör det, eller i alla fall tipsa om den till yngre läsare. Om jag hade varit 10 år gammal och läst den här nu är jag säker på att jag hade älskat den ännu mer!

Betyg 8/10

Andra böcker i serien:
1. Vem som helst utom Ivy Pocket
2. Somebody stop Ivy Pocket
3. Untitled
4. Untitled


Här är några av de fantastiska illustrationerna från boken, Helt magiska!
Bilder lånade från http://www.barbaracantini.com/


Boken finns att köpa på AdlibrisBokus och Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar