måndag 8 augusti 2016

Slutet - Ursula Poznanski

30043452Titel: Slutet
Författare: Ursula Poznanski
Serie: Sveket #3
Förlag: Opal
Språk: Svenska
Antal Sidor: 509
Utgiven: April 2016
Rec ex: Ja

Beskrivning från Goodreads:

Den avslutande delen i trilogin om Ria och hennes vänner är, på samma sätt som de tidigare, andlöst spännande, ända till sista sidan.
Ursula Poznanski har skrivit en fängslande trilogi, hon har byggt en övertygande värld som är hotfull, omänskligt grym och samtidigt otroligt vacker och full av hopp. 


Kommentarer:
Det var cirka ett år sedan jag läste de två första böckerna i den här serien och sen dess har jag gått och väntat på att den ska översättas från tyska(engelska är en sak, tyska är lite väl mäktigt att ge sig på) och nu jag jag äntligen fått läsa Slutet! Detta är spännande och rätt annorlunda serie och baserat på alla de böcker jag har läst sticker den definitivt ut. Jag kan inte komma på någon annan serie jag kan jämföra den med och det gillar jag. 

Detta är alltså den sista delen i serien och i de två tidigare böckerna har det varit rätt mycket frågor, tvister och hemligheter som jag nu var väldigt sugen på att få svar på. Mina önskningar blev besvarade men det var inte allt för lätt. Bara för historien är på upploppet så gjorde Ursula inte oss besvikna utan höll i alla fall mig väldigt intresserad in till sista sidan. 

Det är en väldigt fascinerande och fängslande historia som inte viker undan för svåra och obehagliga ämnen. Det känns som om detta är ett scenario som inte ligger allt för långt ifrån vad som skulle kunna hända och det gör att allt blir så mycket mer obehagligt samtidigt som jag känner mer med karaktärerna och kan leva mig in riktigt bra i historien. 

Slutet är en riktigt bra avslutning på en spännande serie och jag är riktigt glad över att Opal har valt att satsa på att översätta hela den här serien så vi kan ta del av Poznanskis böcker. Är ni sugna på att läsa en lite annorlunda dystopisk trilogi utan zombies och andra onaturliga element så tycker jag ni ska ta och kolla upp den. Jag är i alla fall mycket glad över att jag har fått tillfället att läsa alla tre böckerna!


Betyg 8/10

Andra böcker i serien:
2. Sammansvärningen
3. Slutet



Boken finns att köpa på AdlibrisBokus och Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar