fredag 15 augusti 2014

The Unbound - Victoria Schwab

Titel: The Unbound
Författare: Victoria Schwab
Serie: The Archived #2
Språk: Engelska
Antal sidor: 368
Utgiven: Januari 2014

Beskrivning från Goodreads:
Last summer, Mackenzie Bishop, a Keeper tasked with stopping violent Histories from escaping the Archive, almost lost her life to one. Now, as she starts her junior year at Hyde School, she's struggling to get her life back. But moving on isn't easy -- not when her dreams are haunted by what happened. She knows the past is past, knows it cannot hurt her, but it feels so real, and when her nightmares begin to creep into her waking hours, she starts to wonder if she's really safe.
Meanwhile, people are vanishing without a trace, and the only thing they seem to have in common is Mackenzie. She's sure the Archive knows more than they are letting on, but before she can prove it, she becomes the prime suspect. And unless Mac can track down the real culprit, she'll lose everything, not only her role as Keeper, but her memories, and even her life. Can Mackenzie untangle the mystery before she herself unravels?


Kommentarer:

Den här serien är speciell. Den är lite udda och kanske inte en av de populäraste och hypade serierna i YA-världen men det är verkligen något unikt med den. Det finns en så härlig spöklik och mardrömsliknande känsla som genomsyrar hela berättelsen och jag fann att det var ett nöje att segla igenom det vackra språket och de fascinerande miljöerna. 

Jag tycker verkligen att The Unbound har tagit ett steg framåt om man jämför med The Archived. Språket och de fantastiska miljöerna är det samma men själva historien har nu tagit en helt annan fart och om man ser tillbaka på The Archived så känns den som en försiktig startsträcka till vad som komma skall. För det är i denna boken det riktiga äventyret börjar. Samtidigt som jag tycker det är betydligt mer action och spänning i den här boken är den också betydligt allvarligare och mer brutal. Det försvinner och dör folk till höger och vänster samtidigt som Mackenzie har sina egna mycket allvarliga problem att ta itu med.(Jag fick härliga Mara Dyer vibbar) Men som ni kanske vet är jag ingen som backa när det blir lite obehagligt eller när det handlar om otäcka karaktärer, jag älskar sånt! 

Det härliga med The Unbound är att man inte har en aning om vad som kommer att hända. Schwab överraskade mig ett flertal gånger med olika tvister och nya sidor av gamla karaktärer. Det är väldigt svårt att inte dras med i den här historien, Schwab är väldigt bra på att hitta den rätta känslan och att kunna förmedla både en intressant historia och fantastiska miljöer. The Unbound avslutas med en stor final och jag är helt nöjd med hur allt knyts ihop och hur hela historien slutar, förutom en sak. Det märks att författaren vill och har en idé om en bok till. Berättelsen om arkivet och om Mac är inte klar på långa vägar, det märks. Men sen är fråga om det kommer bli en tredje bok. Vad jag har förstått finns det en klar idé och handling och Schwab kommer antagligen skriva den men frågan är hur den kommer att ges ut. Tydligen har inte den här serien sålts så mycket än för att möjliggöra en tredje bok. Jag håller alla mina tummar för att det kommer ges ut en bok till! Ni borde verkligen ge den är lite ouppmärksammade serien en chans, den är unik, speciell och definitivt läsvärd!


Betyg 8/10

Andra böcker i serien:

1. The Archived
2. The Unbound
3. Untitled

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar