fredag 3 oktober 2014

Beautiful Creatures - Den sista prövningen av Kami Garcia & Margaret Stohl

Titel: Beautiful Creatures - Den sista prövningen
Författare: Kami Garcia & Margaret Stohl
Serie: Caster Chronicles #4
Förlag:
Semic
Språk: Svenska
Antal sidor: 400
Utgiven: September 2014
Rec-ex: Ja

Beskrivning från
Goodreads:
Ethan har levt hela sitt liv i den sömniga småstaden Gatlin. Men hans stora kärlek Lena har förändrat livet där för alltid. Hon har öppnat en värld av magi och mystik för Ethan, en värld av besvärjare och ofattbara krafter. Livet blir aldrig mer detsamma. Ethan och Lena har gått igenom enorma svårigheter och deras kärlek har överlevt. Men är den stark nog att överbrygga avståndet mellan två världar?

Ethan har offrat allt. Han har lämnat sitt vanliga liv bakom sig. Och han har bara en sak i huvudet: att ta sig tillbaka till Lena. Trots hinder som verkar omöjliga kämpar Ethan för att kunna återvända hem mot alla odds. Framtiden ser mörk ut, men Lena ger inte heller upp - hon gör allt för att återfå Ethan.

 
Kommentarer:
Så besviken jag blev när jag fick hem den här boken i brevlådan och såg hur tunn den var! Den är ca 100 sidor kortare än de tidigare böckerna. Jag hade längtat och sett fram emot en riktigt tjock och maffig avslutande bok i den här serien. Men det gick ju inte göra så mycket åt och nu i efterhand när jag har läst boken förstår jag varför den inte var längre. Det hade blivit alldeles för utdraget om man hade försökt att nå 500 sidor.
 
Den sista prövningen är lite annorlunda än de tidigare böckerna och det är faktiskt inte riktigt lika bra. Den är definitivt mycket underhållande och det är en väldigt bra serieavslutning men den saknade det där lilla extra för att bli en riktigt "wow"-bok. Jag var rätt orolig på hur de skulle lyckas knyta ihop hela den här historien på ett tillfredställande sätt med tanke på hur den tredje boken slutade(När Ethan hoppade från vattentornet) men jag måste säga att jag är nöjd med hur historien utvecklades och hur allt slutade.
 
Jag har en förkärlek till den amerikanska södern och har genom hela serien älskat Gatlin och dess smått galna invånare. Därför blev jag lite besviken när jag insåg att själva byn och alla bikaraktärer inte spelade så stor roll i den här boken. Fokus ligger helt klart på Ethan, Lena och delvis på deras familjer men de andra härliga karktärerna ser man inte speciellt mycket av i den här boken. Det är även lite snålt med härliga mijöer och den där speciella Gatlin känslan. Det finns en fullkomligt logisk förklaring till det men jag vill inte spoila er med att säga varför.
 
Åh jag är verkligen ledsen över att den här serien är slut! Jag har verkligen tyckt om alla de här böckerna! Det finns så mycket hjärta och känsla i karaktärerna, världen och hela samhället att det i princip är omöjligt att inte tycka om dem. Serien avslutar i alla fall med en stor final och slutet på den här boken är ruskigt spännande och det är omöjligt att lägga ifrån sig boken. Det är både med glädje och lite vemod jag sätter in boken i bokhyllan och avslutar en mycket, mycket bra serie.

Betyg: 8/10

Andra böcker i serien:

1. Beautiful Creatures - Mörka drömmar, livsfarlig kärlek
2. Beautiful Creatures - Svåra val, magiska hemlighter
3. Beautiful Creatures - Det högsta priset, det största offret
4. Beautiful Creatures - Den sista prövningen

Boken finns att köpa på
Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar