onsdag 4 september 2013

Mörk Ängel - Laini Taylor

Titel: Mörk Ängel
Författare: Laini Taylor
Serie: Daughter of Smoke & Bone #1
Förlag: Bazar
Språk: Svenska
Antal sidor: 377
Utgivningsår: 2013
Rec ex: Ja

Beskrivning från Goodreads: 
Över hela världen syns plötsligt inbrända handavtryck på helt vanliga dörrar. Det rör sig om spår efter okända bevingade varelser. I en mörk, dammig butikslokal minskar en djävuls förråd av människo tänder oroväckande snabbt.
I de trånga gränderna i Prag dras en ung konststuderande plötsligt in i ett brutalt krig mot märkliga väsen från en parallell värld.
Möt Karou. Hon fyller sina skissböcker med monster som kan vara verkliga – eller kanske inte. Hon har en tendens att försvinna bort i mystiska «ärenden». Karou talar många språk – och alla är inte mänskliga. Dessutom har hon naturligt blått hår. Vem är hon? Frågan plågar henne ständigt, och hon sätter sig i sinnet att ta reda på svaret.
När en av de främmande – den vackra Akiva som flyr undan förföljare – spänner blicken i Karou på en bakgata i Marrakesh, dras Karou in i en strid mellan änglar och demoner. Hemligheter uppdagas och en kärlekshistoria, med rötter i en brutal forntid, börjar spira.

Kommer Karou att ångra att hon försökt ta reda på sanningen om sig själv?


Kommentarer:
Wow den är boken är SÅ fantasifull, alla miljöer, varelser och omgivningar är så fascinerande och fängslade mig totalt!
De trånga gränderna och de gamla husen i Prag utgör en fantastisk bakgrund till den här mycket spännande och samtidigt sorgliga historien.

I Prag bor och studerar Karou, en ung tjej med blått hår och tatueringar vars närmaste anhöriga är en grupp av chimärer(varelser som är är en blandning av olika djur och människa). Karou är allt annat är en normal ung tjej och jag gillar henne från första sidan. Trots att hon stundtals är rätt tuff och har en härlig attityd plågas hon av att hon inte vet vem hon är. Hon minns inte var hon är född eller vilka hennes föräldrar är. Hon är så lätt att tycka om jag kom på mig själv att sitta och hålla tummarna för att hon skulle få ett lyckligt slut.
Akiva är nog en av de bättre änglar jag har stött på, så klart är han helt underbar och fantastiskt snygg men inuti den perfekta fasaden gömmer sig ett mörkt förflutet och ett brustet hjärta. Det gjorde hon betydligt mer mänsklig och lättare att greppa och tycka om. Chimärerna är så jäkla häftiga! Här finns varelser i alla möjliga former och kombinationer.

Mörk Ängel är skriven med en allvetande berättarröst och det gör att man hoppar fram och tillbaka mellan flera av karaktärerna och även fram och tillbaka i tiden. Jag tyckte det fungerade riktigt bra och jag gillade verkligen hur den här boken var uppbyggd. Man fick en inblick i hur alla tänkte och tyckte och jag fick uppleva historien från olika håll. Man måste bara vara lite vaksam när man läser för helt plötsligt har man kastas fler hundra år tillbaka i tiden.

De första 200 sidorna är absolut de bästa, efter det så ändrar historien karaktär och lite av spänningen försvinner. Det börjar som en spännande och fartfylld berättelse som mot slutet övergår till en sorglig kärlekshistoria. Men det är fortfarande ett mycket bra slut, bara lite lugnare än början.

Sammanfattningsvis är det en grymt fantasifull och spännande bok. Miljöerna och varelserna är något av det bästa jag har stött på i år och jag ser väldigt mycket fram emot de två resterande böckerna i serien. Jag tror det kan bli episkt!


Betyg 8/10

Andra böcker i serien:
1. Mörk Ängel
2. Blod & Stjärnstoft
3. Gudar & Monster

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och Cdon.

1 kommentar:

  1. Håller på och läser denna just nu men kunde inte hålla mig från att läsa din recension. Kul att du gillade den!

    SvaraRadera