söndag 6 september 2015

The Diviners - Libba Bray

Titel: The Diviners
Författare: Libba Bray
Serie: The Diviners #1

Språk: Engelska
Antal sidor: 578
Utgiven: Juni 2012

Beskrivning från 
Goodreads:
Evie O'Neill has been exiled from her boring old hometown and shipped off to the bustling streets of New York City--and she is pos-i-toot-ly thrilled. New York is the city of speakeasies, shopping, and movie palaces! Soon enough, Evie is running with glamorous Ziegfield girls and rakish pickpockets. The only catch is Evie has to live with her Uncle Will, curator of The Museum of American Folklore, Superstition, and the Occult--also known as "The Museum of the Creepy Crawlies."
When a rash of occult-based murders comes to light, Evie and her uncle are right in the thick of the investigation. And through it all, Evie has a secret: a mysterious power that could help catch the killer--if he doesn't catch her first.

Kommentarer:
Det tog mig ett tag innan jag läste den här boken, var tvungen att kolla bakåt i bloggen för att se när jag köpte den och det var i november 2013.. Men nu är det gjort och jag gillade den riktigt mycket! Jag hade väl rätt höga förväntningar efter jag hade läst beskrivningen och alla positiva recensioner men jag blev inte besviken. Tvärtemot blev jag lite förvånad över hur brutal och läskig den var emellanåt och jag som älskar skräck blev bara mer förtjust!

Det bästa med The Diviners är att den utspelar sig i New York på 1920-talet. Det är en sån härlig känsla och miljöerna är fantastiska, för att inte prata om alla kläder och frisyrer som beskrivs i boken. Jag älskade det! Sen att Bray gjorde det enkelt att föreställa sig allt och hennes målande beskrivningar tillförde mycket till läsupplevelsen gjorde inte saken sämre precis.

Historien är mycket underhållande och handlar om Eive som tvingas åka till sin farbror i New York och väl där blir hon inblandad i en mordutredning. Det är en seriemördare som går lös och ingen vet hur man ska stoppa honom. 
Bara den här handlingen hade varit tillräckligt spännande men lägg sedan till ett antal personer med mystiska magiska krafter så blir det ännu mer fängslande. Utan att avslöja för mycket så stöter man då och då på olika personer i boken som har någon sorts av magisk kraft. De här personerna har knappt något vetskap om sin egen förmåga och de har ingen koll på att det finns fler personer därute som också besitter samma speciella fallenhet för det magiska. 

Jag tycker hela den här historien är så snyggt upplagd. Den är spännande och mystisk. Det är inget som är klart redan från början utan allt smyger fram och man får bit för bit reda på nya detaljer som för berättelsen framåt. Trots att boken är slut så är mycket är fortfarande dolt i mörker och jag gillar det. The Diviners skulle verkligen inte kunna vara en fristående bok, det finns så mycket mer att upptäcka i den här världen. Det känns som om man bara har skrapat lite på ytan och jag ser så fram emot att fortsätta läsa och upptäcka fler hemligheter om de som kallas "Diviners".

Betyg 8/10

Andra böcker i serien:
1. The Diviners

2. Lair of Dreams
3. Untitled
4. Untitled

Boken finns att köpa på AdlibrisCdon & Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar