måndag 22 september 2014

Heir of Fire - Sarah J. Maas

Titel: Heir of Fire
Författare: Sarah J. Maas
Serie: Throne of Glass #3
Språk: Engelska
Antal sidor: 562
Utgiven: September 2014

Beskrivning från Goodreads:
Lost and broken, Celaena Sardothien’s only thought is to avenge the savage death of her dearest friend: as the King of Adarlan’s Assassin, she is bound to serve this tyrant, but he will pay for what he did. Any hope Celaena has of destroying the king lies in answers to be found in Wendlyn. Sacrificing his future, Chaol, the Captain of the King’s Guard, has sent Celaena there to protect her, but her darkest demons lay in that same place. If she can overcome them, she will be Adarlan’s biggest threat – and his own toughest enemy.

While Celaena learns of her true destiny, and the eyes of Erilea are on Wendlyn, a brutal and beastly force is preparing to take to the skies. Will Celaena find the strength not only to win her own battles, but to fight a war that could pit her loyalties to her own people against those she has grown to love?


Kommentarer:

Den tredje boken i Throne of Glass serien är här. Jag kunde inte hålla mig utan började läsa den samma dag som den landade i brevlådan! Den är rätt mycket längre än de tidigare böckerna men det är definitivt ingen nackdel för den här boken. Heir of Fire har 562 fullspäckade sidor och jag tycker att de uppfyller mina förväntningar på många av punkterna.

Celaena är som hon brukar, lite bortskämd, lite gnällig samtidigt som hon är tapper, modig och riktigt tuff. Jag kan inte annat än älska henne och den utveckling hon gör under den här boken är riktigt imponerande. Hon slutar aldrig förvåna mig. Efter jag hade läst både bok 1&2 plus novellerna trodde jag att jag hade koll på Celaena men där trodde jag fel. Läs boken kommer du förstå, hon kommer överraska dig med! Förutom Celaena får vi följa några bekanta karaktärer så som Chaol och Dorian men även nya intressanta personer så som häxan Manon och alvprinsen Rowan(en av mina nya favoriter). Jag föredrar oftast att ha flertal berättarröster, speciellt i den här typen av fantasyböcker. Man får ett helt annat helhetsperspektiv. 

Åh grejen med den här serien och boken är att den är så fängslande! Man blir så involverad och inne i berättelsen att det är väldigt svårt att lägga den ifrån sig och det är i princip omöjligt att inte bry sig om vad som händer med alla karaktärerna. Jag tycker att många av karaktärerna tog väldigt stora steg framåt och utvecklades men det gjorde även handlingen och själva världen. Det händer verkligen mycket viktiga saker som jag tror kommer leda in den här serien på ett nytt spår och som höjer hela historien ett snäpp till. Jag tror att de tre kommande böckerna kommer bli fantastiska. Det finns i alla fall mycket potential för storartade berättelser.

Jag är verkligen helt såld på den här serien! Den är så otroligt speciell och jag tycker så mycket om alla karaktärer, världen och all mystik som finns. Heir of Fire är mörkare och hemskare än de två tidigare böckerna men det är en naturlig utveckling även om det ibland är riktigt grymma scener så är det väldigt spännande och fascinerande. Throne of Glass är ett sånt underbart exemplar på en riktigt, riktigt bra fantasy serie. Den har allt; enastående karaktärer, magi, kärlek, grymhet, ondska, drakar(!) ja allt du någonsin kan önska dig. Kombinera det sen med ett lysande skrivsätt, tvister och intriger så kan det knappast bli bättre. Heir of Fire är min favorit hittills i serien och nu är det bara att be till gudarna att den fjärde boken släpps någon gång tidigt i 2015!

Betyg 10/10

Andra böcker i serien:
0.1-0.5. The Assassins Blade
1. Throne of Glass
2. Crown of Midnight
3. Heir of Fire
4. Untitled
5. Untitled
6. Untitled

Boken finns att köpa Adlibris, Bokus & Cdon.

1 kommentar:

  1. Jätterbra recension! Jag håller med om allt du säger, plus att jag längtar så jag dör efter nästa bok. :)

    SvaraRadera