torsdag 11 september 2014

Unspoken - Sarah Rees Brennan

Titel: Unspoken
Författare: Sarah Rees Brennan
Serie: The Lynburn Legacy
 #1
Språk: Engelska
Antal sidor: 400
Utgiven: September 2013

Beskrivning från Goodreads:
Kami Glass loves someone she's never met . . . a boy she's talked to in her head ever since she was born. She didn't spend her childhood silent about her imaginary friend, and is thus a bit of an outsider in the sleepy English town of Sorry-in-the-Vale. Still, she has a best friend, runs the popular school newspaper, and is only occasionally caught talking to herself. Her life is in order, just the way she likes it, despite the voice in her head.

But all that changes when the Lynburns return. . . .


Kommentarer:

Det här är en mycket populär bok och nästintill alla jag känner som har läst den älskar den verkligen. Recensionerna har varit lyriska och alla säger att den är så himla rolig, underhållande och helt fantastisk. Så ni kanske förstå att mina förhoppningar var rätt höga, jag förväntade mig inget annat än att jag också skulle älska den. Förstår ni nu hur snopen jag blev när jag insåg att så inte var fallet? Det känns lite som jag har missat hela poängen med den här boken? Den var absolut underhållande, men inte på den nivån att jag skrattade var och varannan sida och jag hade inget behov av att sträckläsa den. 

Jag gillar idén när det kommer till den här boken och själva historien var mycket intressant med den lilla byn någonstans på engelska landsbygden som är fylld med gamla hemligheter. Sen att huvudkaraktären Kami har en röst som hon pratar med i sitt huvud är också mycket intressant och det låter verkligen som en bok för mig. Men jag vet inte riktigt vad som hände. Det känns lite som om jag inte har fastnat för historien, inte lärt känna karaktärerna utan bara läst och inte riktigt brytt mig om hela grejen. Jag kan säga att jag störde mig lite på hur alla karaktärerna betedde sig och agerade. Ibland kändes det som de var lite för barnsliga och inte speciellt trovärdiga. Jag tror det är mitt stora problem med Untold. Jag fick ingen känslomässig koppling till varken Kami, Jared eller någon av de andra och på så sätt kunde jag heller inte engagera mig på riktigt i historien. Jag vet att många läsare berörs väldigt av den här boken och vad som händer under historiens gång men jag kände inget av det. Så märkligt och väldigt tråkigt. För som sagt jag gillade verkligen själva historien och hela idén med boken men om man inte får någon koppling till karaktärerna är det svårt att engagera sig och sätta sig in i boken. 

Jag är väl medveten om att alla i princip älskar den här boken så om du är sugen på att läsa den, blir inte avskräckt av min recension. Det var helt enkelt inte en bok för mig. Om du inte vill läsa den på engelska så släpper Modernista den översatta versionen som heter Outtalat inom kort! Kan vara värt att kolla upp. Nu är den stora frågan, ska man fortsätta läsa den här serien? Jag är inte riktigt säker, jag har hört att Untold inte ska vara riktigt lika bra som Unspoken och då kanske det inte är någon bra idé eftersom jag inte älskade den här boken. Vad säger ni som har läst Untold, är den värd att ge en chans?

Betyg 6/10

Andra böcker i serien:
1. Unspoken
2. Untold
3. Unmade

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar