söndag 1 november 2015

Jag är Pilgrimen - Terry Hayes

Titel: Jag är Pilgrimen
Författare: Terry Hayes
Förlag: Bazar Förlag
Språk: Svenska
Antal Sidor: 791
Utgiven: September 2015
Rec ex: Ja

Beskrivning från Bokus:

En ung kvinna mördas på ett sunkigt hotell i New York, alla identifierande kännetecken upplösta av syra.En far blir offentligt halshuggen i den pulserande hettan på ett saudiarabiskt torg. Liket av en expert på bioteknologi hittas utan ögon på en soptipp i Damaskus. Mänskliga lämningar upptäcks i ett avsides bergsområde i Afghanistan.
En perfekt plan rullas ut för att begå ett fruktansvärt brott mot mänskligheten. Bakom brotten står en livsfarlig terrorist och bara en enda man kan stoppa honom: Pilgrimen.

Kommentarer:
Den här boken syns överallt nuförtiden och efter jag själv hade stött på den vid ett flertal olika tillfällen kände jag att jag var tvungen att läsa den för att se vad alla pratade om. Den har fått omdömen som "Den enda thriller du behöver läsa i år" och andra väldigt positiva recensioner så mina förväntningar var rätt höga från början. Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med om att det är den enda man behöver läsa men mycket av mina förväntningar infriades faktiskt. Det är en riktigt bra bok!

Jag kan börja med att säga att den är väldigt amerikansk. Innan Hayes gav sig på att skriva en bok har han jobbat med film- och tv-manus och jag tycker boken är har tagit mycket inspiration från film- och tv-världens stora actionfilmer där alla kvinnor ser väldigt bra ut, en ond man försöker förstöra hela världen och det finns bara en utvald som kan stoppa honom! Ungefär så. Så har du problem med lite stereotypiska karaktärer och en amerikansk anda så kanske detta inte blir en tio-poängare för dig men för min del var det inga problem. Jag tycker att det är en mycket underhållande bok. Att jag inte en gång under nästan 800 sidor blev uttråkad är i sig ett mycket gott betyg från mig. Det märktes verkligen inte att boken var så lång utan historien flöt på i ett mycket bra tempo och man blev hela tiden matad med nya händelser och nya saker som höll intresset vid liv och historien levande. 

Jag är inte den som vanligtvis läser massa deckare och thrillers utan brukar hålla mig inom fantasyvärlden. Men då och då gör jag ett undantag för böcker som fångar mitt intresse lite extra och i detta fallet är jag mycket glad över att jag valde Jag är Pilgrimen. Jag tror detta är en bok som passar i princip alla, från en mest inbitne thrillerälskaren till en som inte läser det i vanliga fall. All positiv kritik är inte tagen ur luften för den är verkligen bra. Den är intressant, fascinerande, spännande och mycket medryckande. Bli inte avskräckta av sidantalet utan bli istället exalterade över att ni har så många sidor av ett mycket spännande äventyr framför er!


Betyg 8/10

Boken finns att köpa på AdlibrisBokus och Cdon.

2 kommentarer:

  1. Jag hade egentligen bestämt mig för att inte läsa denna, men så började det dyka upp väldigt positiva inlägg. Då ändrade jag mig. Har ännu inte sett någon som inte gillat den och det låter ju lovande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag var oxå tveksam tidigare men jag blev absolut positivt överraskad!

      Radera