onsdag 22 maj 2013

Den Femte Vågen - Rick Yancey

Titel: Den Femte Vågen
Författare: Rick Yancey
Serie: Den femte vågen #1

Förlag: Rabén & Sjögren
Språk: Svenska
Antal sidor: 487
Utgivningsdatum: 30 juli 2013
Rec ex: Ja


Beskrivning från Adlibris:
Efter första vågen finns bara mörker. Efter andra vågen är det bara de som har tur som överlever. Efter tredje vågen är det bara de som har otur som överlever. Efter fjärde vågen finns bara en regel: lita inte på någon.

Nu är det gryning efter den femte vågen och Cassie flyr från De andra. De som ser ut som vanliga människor men som dödar alla de ser. De andra, som har splittrat jordens få överlevande. Cassies föräldrar är döda och hennes lillebror tillfångatagen. Nu flyr hon för livet, hon flyr från De andra. Cassie har valt att inte lita på någon. Hon vet att ensam är stark inte bara är ett slitet uttryck, utan det kanske enda sättet att hålla sig vid liv.



Kommentarer:
Att jag hade höga förväntningar på den här boken är att uttrycka det mycket milt, GALET höga förväntningar passa bättre in. Till och med SKYHÖGA förväntningar passar bra. Så det är med stor glädje jag kan berätta att Den femte vågen knappast gjorde mig besviken. Boken är fantastisk! Den är obehaglig, gripande och totalt beroendeframkallande. Ni måste läsa den.

Jag kan ärligt säga att jag älskade nästan varenda sida och jag hade stora problem med att lägga ifrån mig boken på kvällarna. Hela scenariot som Yancey har byggt upp känns väldigt obehagligt och realistiskt. Aliens som ser ut som människor men som dödar alla de ser ger upphov till många obehagliga scener och det känns verkligen som ett möjligt men hemskt framtidscenario.

Eftersom "De andra" ser precis ut som människor vållar detta stora problem när det kommer till vilka man kan lita på och vilka man ska heja på när man läser. Men det är frustrerande på ett mycket bra sätt. Det är svårare att lista ut vad som ska hända och i bakhuvudet finns ständigt frågan, vilka kan man lita på? Boken är actionfylld nästan hela vägen igenom och den ständiga osäkerheten över vilka som är "goda" och vilka som är "onda" gör det till en väldigt spännande läsning.

I boken får man följa flera olika berättarröster förutom Cassies och det binder ihop hela historien på ett mycket bra sätt. Man lär känna de andra karaktärerna mer ingående och det är spännande att följa historien från flera olika håll. Jag gillar verkligen Cassies berättarröst, hon är kaxig, sarkastisk men även osäker och rädd. Hon känns väldigt realistisk och jag kan inget annat än att tycka om henne. 

Som sagt får ni I.N.T.E missa den här boken. Om ni tror att aliens inte är något för er - tänk om. Det här är inga gröna slemmiga monster, det här är aliens som ser ut som dig och mig, de har vakat över oss i tusentals år och nu har de bara ett mål - Utrota mänskligheten. 
Den femte vågen är på väg...

Spoilers:
- Jag är lite tveksam till hela biten som involverar Cassie och Evan.. Jag tycker deras kärlek kom lite väl plötsligt. Sen har vi ju även Ben som Cassie tyckte om innan, gör hon fortfarande det? Anar vi ett triangeldrama?! HOPPAS INTE! Sen får man inte glömma bort Ringer som jag verkligen hoppas vi få se mer av i nästa bok.
- Det var så hemskt när man tänkte på att alla soldaterna var barn! 7 åringar med gevär är ruskigt hemskt! 

Betyg: 9/10

Andra böcker i serien:
1. Den Femte Vågen

2. Det Oändliga Havet
3. Untitled

Boken finns att köpa på Adlibris och Bokus.

2 kommentarer:

  1. Jag var inte så intresserad av boken tidigare, men nu ser jag fram emot att läsa den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du måste ge den en chans i alla fall :)

      Radera