torsdag 30 maj 2013

Magikerna - Lev Grossman

Titel: Magikerna
Författare: Lev Grossman
Serie: The Magicians #1
Förlag: Pocketförlaget
Språk: Svenska
Antal Sidor: 436
Utgivningsår: 2013
Rec ex: Ja

Beskrivning från Adlibris: 
Quentin Coldwater är begåvad men olycklig. Han går sista året på high school och är bevisligen ett geni. Dock är han fortfarande hemligt besatt av en serie fantasyböcker han läste som liten, om det magiska landet Fillory. I jämförelse med det känns allting i det riktiga livet grått och meningslöst.

Allting förändras när Quentin oväntat blir antagen till Brakebills, ett hemligt och synnerligen exklusivt college i New York, där han ska komma att genomgå en grundlig och tuff utbildning i hur man praktiserar modern magi. Han bekantar sig också med annat man stöter på i college: vänskap, kärlek, sex, alkohol och droger. Trots det saknas någonting fortfarande, och magin skänker honom inte den lycka och äventyrslust han hoppats på. Det finns heller ingenting som kan förbereda honom på den förbluffande upptäckt som väntar efter examen.


Kommentarer:
Jag har riktigt svårt att bestämma mig för vad jag tycker om den här boken. En del av mig tyckte verkligen om äventyret och stundtals var det riktigt spännande! Jag gillar även den sorgliga och deprimerande känslan som genomsyrar boken. Men trots det så kunde jag inte bortse från att en del partier var riktigt sega och jag kunde inte alls förstå hur en del karaktärer agerade och tänkte ibland. Ett annat problem jag hade med boken var att det känns som författaren har tryckt in minst tre böcker på lite mer än 400 sidor. Quentin hinner gå fem år på Brakebills, ta examen, festa, upptäcka ett magiskt land, uppleva ett hisnande äventyr och skaffa sig ett "vanligt" jobb, på 436 sidor. Det hände så mycket hela tiden och stundtals gick det för fort och det kändes som om historien stressades fram. 

Det märks tydligt att boken riktar sig till vuxna läsare, det är alkohol, sex, droger och de flesta karaktärer i boken är deprimerade och olyckliga. Men det är rätt skönt att läsa en bok som inte innehåller kärlek vid första ögonkastet och en bok där karaktärerna inte lever lyckliga i alla sina dagar. Jag gillar Quentin och kan inte annat än att tycka synd om honom eftersom han stundtals är så olycklig och arg. De andra karaktärerna hade jag dock stora problem med. Jag kände inte alls att jag kunde relatera till någon av dem och jag blev mest arg på hur de agerade och hur de behandlade varandra.    

Men jag måste ge en eloge till Grossman för hans idérikedom och hans skrivsätt. Språket flöt på riktigt bra och jag gillar hur Quentins tankar och drömmar beskrivs. När det gäller själva historien har jag nog inte stött på en märkligare och unikare bok. Det händer så mycket konstiga och spännande saker vid flera tillfällen och man slutar inte förvånas över alla märkliga figurer som dyker upp i det magiska landet. 

Magikerna är definitivt ingen bok som man lätt glömmer bort efter man har läst den. Quentin och det magiska landet Fillory kommer kommer finnas i mina tankar ett bra tag framöver.  

Betyg 7/10

Andra böcker i serien:

1. The Magicians (Sv. Magikerna)
2. The Magician King

3. The Magician's Land

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar