fredag 6 juni 2014

Legend - Marie Lu

Namn: Legend
Författare: Marie Lu
Serie: Legend #1
Förlag: Modernista
Språk: Svenska
Antal Sidor: 291
Utgiven: September 2013

Beskrivning från Goodreads:
Det som en gång var västra USA är nu Republiken, en nation som ständigt befinner sig i krig med sina grannar. Femtonåriga June är född i en elitfamilj i ett av Republikens rikaste distrikt, och hon får sin utbildning i Republikens högsta militära kretsar. Day, däremot, är född i slummen och är landets mest eftersökta brottsling. Men hans motiv är kanske inte så illasinnade som de verkar. June och Day är från två olika världar, och det finns ingen anledning till att deras vägar skulle korsas förrän den dag då Junes bror Metias mördas och Day blir huvudmisstänkt. Indragen i den ultimata katt-och-råtta-leken kämpar Day för sin familjs överlevnad, medan June söker hämnd för Metias död.


Kommentarer:
Jag fick hem den här boken på en fredag, på söndagen skulle jag sätta in den i bokhyllan men blev då lite sugen och ville läsa första kapitlet, det slutade med att jag hade läst ut hela boken framåt eftermiddagen samma dag. Så var den boken utläst! 

Det är en rätt kort bok(ca300sidor), otroligt snabbläst, med korta kapitel och den går i ett väldigt tempo. Kombinerat med att den är svår att lägga ifrån sig så var det inte konstigt att jag läste ut den på mindre än en dag. Själva historien är stundtals lite förutsägbar och jag saknar en del bakgrundsfakta om hur den här världen har skapats och varför den ser ut som den gör idag. Det läggs inte så stor vikt vid själva grunden i samhället utan här ligger fokus på nutiden och på June & Days relation. 

Men trots vissa uppenbara brister så tycker jag det är något speciellt med den här boken, det var ett tag sen jag läste en bok som jag kände att jag bara MÅSTE fortsätta läsa. Språket är okomplicerat och handlingen är inte svår att hänga med i, det är lagom spännande och det finns såklart små inslag av kärlek. Helt enkelt ett väl beprövat koncept nuförtiden när det gäller den här typen av dystopier. Efter stora succéer som Hungerspelen och Divergent kommer det alltid en hel hög med mer eller mindre lyckade böcker som följer samma fortspår. Legend når inte riktigt upp till de här två giganterna men den förtjänar den hype som den ändå har. Jag får definitivt lite samma känsla som när jag läste de andra två. Inte lika episk & fantastisk som Hungerspelen och inte lika spännande som Divergent men en väldigt underhållande och bra bok! Och ni som gillade de två tidigare nämnda böckerna ska absolut kolla in Legend! Ryktet säger även att detta är den serie som bara blir bättre och bättre, om det stämmer har jag väldigt bra läsning att se fram emot!

Betyg: 9/10

Andra böcker i serien:
1. Legend

3. Champion

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar