torsdag 1 augusti 2013

Insurgent - Veronica Roth

Titel: Insurgent
Författare: Vernonica Roth
Serie: Divergent #2
Språk: Engelska
Antal Sidor: 496
Utgivningsår: 2012

Beskrivning från Adlibris:

One choice can transform you--or it can destroy you. But every choice has consequences, and as unrest surges in the factions all around her, Tris Prior must continue trying to save those she loves--and herself--while grappling with haunting questions of grief and forgiveness, identity and loyalty, politics and love.

Tris's initiation day should have been marked by celebration and victory with her chosen faction; instead, the day ended with unspeakable horrors. War now looms as conflict between the factions and their ideologies grows. And in times of war, sides must be chosen, secrets will emerge, and choices will become even more irrevocable--and even more powerful. Transformed by her own decisions but also by haunting grief and guilt, radical new discoveries, and shifting relationships, Tris must fully embrace her Divergence, even if she does not know what she may lose by doing so.


Kommentarer:
Vad ska man säga om Insurgent som inte finns på någon av de andra tusentals recensionerna? Det finns nog inte så mycket nytt att komma med men jag tänkte i alla fall dela med mig av en del av mina tankar. Till att börja med: Jag tyckte verkligen den var GRYM! Från den intressanta början till det nervkittlande slutet – GRYMT!  Jag är så lättad över att den höll måttet och att jag inte blev besviken, det finns många uppföljare som inte har lyckats med att leva upp till hypen.

Insurgent tycker jag är betydligt råare och brutalare än Divergent, här skjuts och dör människor till höger och vänster. Man hinner inte andas speciellt mycket mellan actionscenerna utan det är full fart nästan hela tiden och jag tycker det är grymt spännande!

En annan sak som jag verkligen gillade med Insurgent är komplexiteten när det gäller vilka som står på vilken sida och vilket framtidsalternativ som är det bästa. Man kan bara hoppas på att sina favoritkaraktärer gör det rätta valet och att de kämpar för de som är bäst. Osäkerheten om vilka som står på vilken sida bidrar till en mycket spännande historia med mycket hemligheter, svek, vänskap och kärlek.

De sista 50 sidorna går inte helt enkelt beskriva med annat än: AMAZING! Åh jag ville verkligen inte att boken skulle ta slut och jag satt verkligen som på nålar hela tiden. Eftersom det inte gick att lista ut hur det skulle gå så var det sjukt spännande. Man får se lite glimtar av värden runt om kring och jag kan knappt vänta tills Allegiant släpps och vi får redan på hur allt slutar. Det känns som om ALLT kan hända!

Spoiler:
- Jag trodde verkligen inte att Tris & Tobias skulle återförenas i slutet, utan jag förväntade mig att boken skulle sluta med att de var ovänner. Jag blev glad över att jag inte hade rätt :)
- Jag kan inte riktigt förstå Caleb! Hur kan han vara med Jeanine när hon torterar Tris? han kan väl inte svika sin syster? Någon som har någon bra ide om varför han agerade som han gjorde utöver att han är med i Erudite?


Betyg 10/10

Andra böcker i serien:
1. Divergent
2. Insurgent
3. Allegiant

Mellanböcker:

0.1 The Transfer
0.2 The Initiate: A Divergent Story
0.3 The Son: A Divergent Story
0.4 The Traitor: A Divergent Story
1.5 Free Four: Tobias Tells the Story


Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar