lördag 6 september 2014

Unwind - Neal Shusterman

Titel: Unwind
Författare: Neal Shusterman
Serie: Unwind Dystology #1
Språk: Engelska
Antal sidor: 335
Utgiven: Juni 2009

Beskrivning från
Goodreads:
The Second Civil War was fought over reproductive rights. The chilling resolution: Life is inviolable from the moment of conception until age thirteen. Between the ages of thirteen and eighteen, however, parents can have their child "unwound," whereby all of the child's organs are transplanted into different donors, so life doesn't technically end. Connor is too difficult for his parents to control. Risa, a ward of the state is not enough to be kept alive. And Lev is a tithe, a child conceived and raised to be unwound. Together, they may have a chance to escape and to survive.

Kommentarer:
Det här är en bra, creepy, intressant och mycket spännande bok! Den utspelar sig i ett framtida USA som efter ett andra inbördeskrig nu har bestämt att ungdomar mellan 13-18 kan bli "unwound". Då de blir dissekerade och alla kroppsdelar går till andra donatorer. Staten anser då att man inte dör utan man bara lever vidare fast i en annan form. Okej för det första hur sjuk är den här världsbilden??? Sen behöver man inte heller ta något ansvar för de barn man föder, vill man inte ha det kan man bara lämna det på någon annans trappa och barnet är då deras. Hallå? Inte lätt att vara barn/ungdom i Schustermans värld.. 



Men det är verkligen en excellent värld för en YA-thriller! Man får följa en hel hög med olika berättarröster. Det finns tre huvudkaraktärer: Connor, Risa och Lev men sen dyker det även upp lärare, bikaraktärer, poliser och andra personer som förgyller den här historien. Jag har inga som helst problem med flertal röster, jag gillar det och det fungerade utmärkt i den här boken. Man får en större inblick i vad som händer runt om kring huvudkaraktärerna och man ser saker från olika håll. 



Boken börjar väldigt bra med att man får lär känna karaktärerna. Jag gillar alla tre men jag fattade mest tycke för Lev, han är väldigt speciell och mycket intressant! Historien sätter av i en hög fart som är rätt vanligt i den här typen av böcker, efter det kommer den "vanliga" dippen då historien går ner lite i varv och det blir ett litet mellanspel innan nästa stora händelse. Jag hann bli lite uttråkad ett tag men som tur var tog det rätt snabbt fart igen och sen var det full action ända in till slutet! Ojoj vad den sista halvan av boken var bra, nej den var briljant! Historien tvistar och vänder sig fram och tillbaka och det var i princip omöjligt att veta vad som skulle hända. Jag är inte speciellt lättskrämd eller tycker böcker är obehagliga men det finns några scener i den här boken som är så läskiga att jag får kalla kårar bara jag tänker på dem. Det var nästan så att jag var tvungen att lägga ner boken ett tag för att kunna fortsätta. 


Jaja hur som helst - Unwind är en FANTASTISK YA-thriller med en hemsk världsbild, obehagliga scener, intressanta karaktärer och mycket action och tvister. En säkert kort för er som gillar den här typen av böcker. Jag vill bara ha mer av den här serien och hoppas verkligen jag kan påbörja Unwholly väldigt snart!


Betyg 9/10

Andra böcker i serien:
1. Unwind

2. Unwholly
3. Unsouled



Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus & Cdon.

2 kommentarer:

  1. Så kul att du gillade den här, och jag håller med om allt du säger. :) Har dessutom taggat dig på min blogg. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den var SÅ bra! Jag ser verkligen fram emot att läsa Unwhollt och resten av serien!

      Radera