söndag 15 maj 2016

Askfödd - Sabaa Tahir

27684407
Titel: Askfödd
Författare: Sabaa Tahir
Serie: An Ember in the Ashes #1
Språk: Svenska
Antal sidor: 511
Utgiven: December 2015

Beskrivning från Goodreads:
I Krigarnas imperium straffas olydnad med döden. Intellekt slås i bojor och skönhet blir till ruiner. Det som en gång var ett blomstrande rike är nu en värld av aska. Laias föräldrar är döda, och hennes bror sitter fängslad för landsförräderi. I ett desperat försök att rädda sin bror ber Laia motståndsrörelsen om hjälp och ingår ett ödesdigert avtal.
Elias är den bäste studenten på militärskolan Blackcliff. Han är starkast, snabbast och kommer från en mäktig familj. Men i hemlighet vill han fly från skolan. Han vill inte ägna sitt liv åt att kriga för den brutala överbefälhavaren.
När Laias och Elias vägar korsas inser de att de behöver varandra för att få det de mest av allt vill ha frihet. Deras öden är tätt sammanflätade och tillsammans kommer de att förändra framtiden för hela Imperiet.


Kommentarer:
Det här var verkligen en av förra årets STORA hypade böcker, den var överallt! Min plan var väl att läsa den rätt snart efter den hade släppts i april men så blev det ju inte. Sen kom den svenska versionen ut och när den fanns på mitt bibliotek så tog jag äntligen tag i den. Jag var väl kanske inte superpeppad på att läsa den men tänkte att jag få ge den en chans, så många verkar gillar den. Oj vad överraskad jag blev. Jag sveptes med direkt och sen kunde jag inte sluta läsa. Den här historien har något som gjorde att jag blev så involverad i karaktärerna och miljöerna att jag kunde förlåta mindre detaljer som jag vet annars skulle irriterat mig. 

En av sakerna som definitivt tilltalar mig är brutaliteten. Det här är absolut ingen solskenshistoria utan den är stundtals mycket mörk och rå. Helt utmärkt för min del. Överbefälhavaren är en av de brutalaste karaktärerna jag har läst om på länge. Riktigt bra! Sen finns det ett element av magi som jag inte trodde skulle finnas och som gör historien extra spännande. Ska inte avslöja något för er som vill läsa den. Den engelska titeln är så passade (An Ember in the Ashes) för mitt i all denna brutalitet och militärprecision finns det en liten ljusglimt och ett litet hopp av glädje. För min del är det karaktärerna och deras relationer till varandra. Alla har sina egna personliga problem men deras relationer till varandra är de som i många fall räddar dem. Det tycker jag är så fint, boken ger ett starkt budskap om att man kommer mycket längre med vänner runt sig än att försöka klara sig själv. 

Annars är det en bok med snabbt tempo och mycket olika saker som händer hela tiden. Historien går hela tiden framåt och det är inte svårt att se varför så många gillar den här boken. Den har en bit allt. Fantasy, magi, historiska miljöer, vänskap, action och ett räddningsuppdrag. Ja ni ser, något för alla. Gillar ni någon av de här YA-dystopierna: Hungerspelen, Divergent, Throne of Glass, Shadow & Bone så tror jag absolut detta kommer vara en bok för er!

Betyg 9/10

Andra böcker i serien:
1. Askfödd

2. 
A Torch Against the Night
  
Boken finns att köpa på AdlibrisBokus & Cdon.

2 kommentarer:

  1. Wow! Den här åker upp på vill-läsa-listan! När jag läser det du skriver associerar jag till en annan dystopiserie som du inte nämner - Maze runner - som jag tyckte väldigt mycket om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja läs den! Älskar också Maze Runner! Askfödd är inte lika modern utan har en mer historisk känsla över den. Men tror definitivt att du kommer gilla den!

      Radera