måndag 2 maj 2016

Ormens Skugga - Rick Riordan


Titel: Ormens Skugga
Författare: Rick Riordan
Serie: Kanekrönikan #3
Förlag: Modernista
Språk: Svenska
Antal Sidor: 464
Utgiven: Mars 2016
Rec ex: Ja

Beskrivning från Goodreads:

Det är kaos på jorden, och det är kaos i syskonen Carter och Sadie Kanes tillvaro. Ormguden Apep har brutit sig lös från sina bojor och hotar att förstöra jorden på bara tre dagar. Varken magikerna eller gudarna vet vad de ska göra för att stoppa Apep - och nu börjar gudarna dessutom försvinna, en efter en.
Walt, en av syskonens pålitliga medhjälpare, håller bokstavligen på att förlora sina krafter. Och Zia är fullt upptagen med att passa den numera gaggige solguden Ra och hinner inte hjälpa till över huvudtaget.
Det finns egentligen bara ett sätt att stoppa ormen - men det är så invecklat och farligt att både Carter och Sadie riskerar att stryka med på kuppen...

Kommentarer:
Det är dags att säga hejdå till syskonen Kane och deras galna upptåg i och med att Ormens Skugga är den tredje och sista boken i den här serien. Vilket är riktigt tråkigt, jag tycker det har varit ett rent nöje att få läsa de här tre böckerna och det är med lite sorg i hjärtat jag skriver den här recensionen.


Ormens Skugga är den stora finalen där allt ska knytas ihop och där den stora spännande avslutningen ska ta plats. Det ska vara storslaget, dramatiskt, roligt, nervkittlande och sen ska alla leva lyckliga i alla sina dagar. Det är ungefär på den nivån förväntningarna ligger när man börjar läsa. Men lyckas Riordan uppfylla alla galna krav? Jag skulle säga att han kom mycket nära och jag är absolut nöjd med hur allt slutade.


Riordan besitter en fantastisk förmåga att få till ett äventyr som samtidigt är allvarligt, dramatiskt, spännande och helt hysteriskt roligt. Jag förstår inte hur han gör. Jag kan inte räkna gångerna jag har brutit ut i gapskratt åt alla galna upptåg. Är det inte anfallande gelebjörnar så är det ett eldsprutande får. Det finns ingen hejd på fantasin och det är en av sakerna som gör den här boken så bra. Jag älskar det! Sen blandar han det med det ett äventyr och galna upptåg som aldrig tar en paus. För det är verkligen full fart rakt igenom. Från första till sista sidan får man följa syskonen Kane i de mest omöjliga situationer och det är så fängslande och fascinerande. Det kan inte annat än bli bra.


Ni som har läst de två tidigare böckerna så finns det inget att tveka inför, ni måste självklart läsa denna med. Har ni läst Percy Jackson tidigare är detta definitivt en serie ni måste kolla upp! Jag har hittills läst tre Percy Jackson men jag gillar Kanekrönikan mer. Bara ett tips om ni kanske inte var helt förtjusta i Percy Jackson, testa den här serien.
Den är mycket läsvärd!


Betyg 8/10




Andra böcker i serien:
3. Ormens Skugga

Boken finns att köpa på Adlibris & Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar