lördag 31 augusti 2013

In the After - Demitria Lunetta

Titel: In The After
Författare: Demitria Lunetta
Serie: In the After #1
Språk: Engelska
Antal Sidor: 455
Utgivningsår: 2013

Beskrivning från Goodreads:

They hear the most silent of footsteps.
They are faster than anything you've ever seen.
And They won't stop chasing you...until you are dead.

Amy is watching TV when it happens, when the world is attacked by Them. These vile creatures are rapidly devouring mankind. Most of the population is overtaken, but Amy manages to escape—and even rescue “Baby,” a toddler left behind in the chaos. Marooned in Amy’s house, the girls do everything they can to survive—and avoid Them at all costs.
After years of hiding, they are miraculously rescued and taken to New Hope, a colony of survivors living in a former government research compound. While at first the colony seems like a dream with plenty of food, safety, and shelter, New Hope slowly reveals that it is far from ideal. And Amy soon realizes that unless things change, she’ll lose Baby—and much more.

Kommentarer:
Den här boken börjar SÅ bra! Man kastas in i handlingen och det är en spännande men hemsk värld man får lära känna där nästan hela jordens befolkning har fallit offer för hemska monster som utan samvete dödar allt i sin väg. Det finns några få som har lyckats överleva och en av dem är Amy. Amy lär sig snabbt vad som krävs för att överleva - total tystnad och en förmåga att vara osynlig. Jag gillar verkligen Amy, hon går från att vara en normal tonåring till en ung tjej som kämpar för att överleva i en hemsk ny verklighet utan alla sina nära och kära. Hon har kämpaglöd och låter ingen styra över henne och hennes unga skyddsling Baby. En sak som dock störde mig var att Amy blev lite väl besatt av Baby. Ibland var det det enda hon kunde tänka på och det gjorde mig lite irriterad. 

Den första delen av boken när Amy och Baby befinner sig i Amys hus tycker jag är den bästa, det är spännande, läskigt och skräcken över att ständigt vara omringande av monster gör att man inte kan slappna av. Men sen blir Amy och Baby räddade och förda till New Hope - en koloni av överlevande och då tyckte jag boken förlorande lite av sin spänning och charm. Det blir lite för uppenbart - En anläggning med hemligheter och en ung tjej som vägrar acceptera regler och istället försöker ta reda på svaren. Om man har läst en del dystopier så känner man nog igen konceptet. Men trots det så håller berättelsen som helhet en hög nivå och jag som trodde att jag kunde lista ut slutet blev sjukt förvånad över vissa tvister och händelser! Jag är peppad på att läsa bok två - In the End, jag måste få reda på hur den här historien ska sluta.

Betyg 7/10

Andra böcker i serien:
1. In the After

2. In the End

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar