tisdag 26 november 2013

Finnikin of the Rock - Melina Marchetta

Titel: Finnikin of the Rock
Författare: Melina Marchetta
Serie: Lumatere Chronicles #1
Språk: Engelska
Antal Sidor: 416
Utgiven: September 2008

Beskrivning från Goodreads:
Finnikin of the Rock and his guardian, Sir Topher, have not been home to their beloved Lumatere for ten years. Not since the dark days when the royal family was murdered and the kingdom put under a terrible curse. But then Finnikin is summoned to meet Evanjalin, a young woman with an incredible claim: the heir to the throne of Lumatere, Prince Balthazar, is alive. Evanjalin is determined to return home and she is the only one who can lead them to the heir. As they journey together, Finnikin is affected by her arrogance . . . and her hope. He begins to believe he will see his childhood friend, Prince Balthazar, again. And that their cursed people will be able to enter Lumatere and be reunited with those trapped inside. He even believes he will find his imprisoned father.

Kommentarer:
Jag hade höga förhoppningar på den här boken men tyvärr så tyckte jag inte den var så hemskt spännande och den fängslande mig inte som jag hade velat. Jag
förväntade mig ett stort äventyr med mycket action men blev besviken då det inte riktigt visade sig vara så. I grund och botten är boken en stor vandring med fängelsehålor, mord och slagsmål men jag tyckte de fick stå i skymundan för de personliga relationerna och dialogerna. Det är mycket tankar och vädligt mycket fokus på karaktärernas personliga utveckling. Eftersom jag hade förväntat mig ett stort äventyr blev jag därför lite ställd och kunde inte riktigt uppskatta boken och blev rätt irriterad på många av karaktärerna.
 
Finnikin fick jag aldrig riktigt några bra känsla för. Det som irriterade mig absolut mest var att han då och då framställdes som en kvinnokarl??! Jag har ingen aning om vad det tillförde till berättelsen eller Finnikins karaktär, det kändes vädligt onödigt. Evanjalin är en väldigt speciell karakär, en envisare tjej har jag knappast stött på. Hon är verkligen bestämd och även om jag tycker om henne så var hon lite väl överdriven ibland och jag tyckte att hon gick alldeles för långt i vissa stunder.
 
Marchetta kan skriva, absolut. Hon målar upp en vädligt intressant värld och hennes beskrivningar är fantasifulla och fänglsande men för min del var det som sagt alldeles för mycket fokus på karaktärerna och deras relationer. Jag ville ha mer allvar, mer spänning och mer upptåg för att jag skulle kunna uppskatta den här boken till fullo.

Betyg 6/10

Andra böcker i serien:
1. Finnikin of the Rock
2. Froi of the Exiles
3. Quintana of Charyn

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar