torsdag 27 februari 2014

Gone Girl - Gillian Flynn

Titel: Gone Girl
Författare: Gillian Flynn
Förlag: Modernista
Språk: Svenska
Antal Sidor: 560
Utgiven: Augusti 2013
Rec ex: Ja

Beskrivning från Goodreads:

Nick och Amy Dunne har varit gifta i fem år. De har börjat om på nytt i en trygg småstad i Missouri. Men på deras bröllopsdag försvinner Amy spårlöst. I parets villa finns tydliga spår efter en kamp på liv och död. Misstankar faller snabbt på den äkta mannen, som bedyrar sin oskuld och gör allt för att få polis, medier och omvärld på andra spår. Samtidigt ger Amys flera år gamla dagbok en bild av Nick som börjat bli allt annat än trevlig. Men är han verkligen en mördare? Och å andra sidan: Om han är oskyldig, var är Amy Dunne någonstans?


Kommentarer:
Ja det tillhör inte vanligheten att jag läser en deckare. Men den här boken dyker verkligen upp överallt nu förtiden och tillslut blev det för svårt att motstå den, jag var helt enkelt tvungen att ta reda på vad det var alla pratade om. 


Gone Girl är en rätt speciell och en väldigt intressant deckare. Det tog inte många sidor innan den här berättelsen fängslade mig och jag blev märkligt nog väldigt engagerad i hela historien. Det som är så himla spännande med den här boken är att man lär känna en karaktär och man bildar sina egna åsikter och sen när man är säker på att man har lista ut vem den här karaktären är så går Flynn och vänder allt upp och ner. Man blir då tvungen att lära känna de olika karaktärerna igen och historien tar då en helt ny vändning eftersom man ser allt i ett nytt perspektiv. Det är riktigt skickligt skrivet och jag är väldigt imponerad över hur Flynn leder en framåt i historien och bit för bit lyckas ändra och visa upp nya sidor av de karaktärer man trodde man kände så väl. 

Men för mig finns det ett rätt stort problem med den här boken. Den är 560 sidor lång och när jag hade läst ca 400 sidor började jag tycka att den blev rätt seg. De sista 100 sidorna kändes lite som en transportsträcka till den stora avslutningen. Jag tycker det är så synd att jag tröttnade på den här boken för den är verkligen helt briljant i sina bästa stunder. Den förlorade lite av den magin jag kände när jag läste den första delen av boken och jag hade absolut nöjt mig med en förkortad version av den här boken. 

Trots att jag inte är helt nöjd med hela boken är det en mycket bra deckare och jag kan verkligen förstå varför den har blivit så uppmärksammad. Den har något speciellt och ni som brukar läsa deckare borde verkligen plocka upp den om ni inte har gjorde det än. Jag rekommenderar den även till er som inte läser deckare i vanliga fall, det kan vara värt att ta en extra titt på Gone Girl!

Betyg 6/10

Boken finns att köpa på AdlibrisBokus & Cdon.

1 kommentar: