onsdag 5 februari 2014

Stjärnmärkt - Jessica Spotswood

Titel: Stjärnmärkt
Författare: Jessica Spotswood
Serie: Systrarna Cahill #2
Förlag: Rabén & Sjögren
Språk: Svenska
Antal Sidor: 362
Utgiven: Januari 2014
Rec ex: Ja

Beskrivning från Goodreads:
Cate har gått med i systraskapet, en hemlig sammanslutning av häxor. Där axlar hon motvilligt den tunga bördan av att vara den utvalda, den häxa som en gammal profetia pekat ut som den som ska leda kampen mot brödraskapets tyranni och få till stånd en ny magisk tidsålder. Men även inom systraskapet härskar intrigerna. Lojaliteter och tidigare allianser prövas, svek och faror lurar bakom varje hörn och systrarnas mod, kärlek och vilja att beskydda de man älskar testas till max.


Kommentarer:
Äntligen är man tillbaka i den magiska men rätt hemska värld där Cate och hennes två systrar kämpar med att hålla sin riktiga natur gömda för omvärlden. Det är en allvarligare och dystrare stämning i den här boken och det är verkligen ingen värld man skulle vilja leva i om man är kvinna. Brödraskapet är om möjligt ännu hemskare och agerar på ett sånt sätt som gör min riktigt förbannad! Det är tur att häxorna nu har tagit upp kampen mot deras tyranni.

I första boken hade jag inte någon speciell favorit bland systrarna men det förändrade rätt radikalt när jag läste Stjärnmärkt. Cate är ärligt talat lite jobbig stundtals, hon är fortsatt strikt, velig och lite väl tjatig för min smak. Maura var ännu jobbigare och i slutet av boken kunde jag inte stå ut med henne! Jag kan inte förstå hur hon kan göra så mot sina systrar? Mina favorit är alltså den tyngsta systern Tess. Trots att hon är så ung och oerfaren är hon väldigt klok och smart. Hon vill allas bästa samtidigt som hon har en stor börda att bära på.

I den första boken efterlyste jag att magin skulle få större utrymme och det får den absolut i Stjärnmärkt. Det är riktigt kul att se hur de använder sin magi och på vilka sätt den skiljer från person till person. Det är extra roligt när Cate då och då släpper sin tvivel och använder sin magi på riktigt. Hon är stundtals så rädd för att använda den att jag blir irriterad på henne. 

Jag hade precis som i den tidigare boken velat se att det hände lite mer. När jag hade läst ut den så fick jag funderar på hur mycket historien egentligen hade kommit framåt. Visst händer det saker, speciellt i slutet men jag har fortfarande känslan av att det är lite för mycket prat och för lite action. Men det är en väldigt bra och underhållande bok och jag är såklart mycket spänd på hur den här serien kommer att sluta.

Betyg 7/10

Andra böcker i serien:

1. Farlig Förmåga
2. Stjärnmärkt
3. Systrars Öde

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar