fredag 18 april 2014

Cruel Beauty - Rosamund Hodge

Namn: Cruel Beauty
Författare: Rosamund Hodge
Språk: Engelska
Antal Sidor: 342
Utgiven: Januari 2014

Beskrivning från Goodreads:
Since birth, Nyx has been betrothed to the evil ruler of her kingdom-all because of a foolish bargain struck by her father. And since birth, she has been in training to kill him.
With no choice but to fulfill her duty, Nyx resents her family for never trying to save her and hates herself for wanting to escape her fate. Still, on her seventeenth birthday, Nyx abandons everything she's ever known to marry the all-powerful, immortal Ignifex. Her plan? Seduce him, destroy his enchanted castle, and break the nine-hundred-year-old curse he put on her people.
But Ignifex is not at all what Nyx expected. The strangely charming lord beguiles her, and his castle-a shifting maze of magical rooms-enthralls her.


Kommentarer:

Det här var en överraskning. Jag hade inte planerat att läsa den här boken men en dag satt jag där och var så trött på alla böcker jag hade hemma. Jag var inte sugen på varken dystopier, paranormal, skräck eller episk fantasy. Vad gör man då? Jo man går in på Goodreads och letar efter intressanta böcker och det var då hittade jag den här. Cruel Beauty är en tvistad retelling av Skönheten och Odjuret och har sen den släpptes i januari fått mycket bra kritik och efter jag hade läst beskrivningen av den här boken kunde jag inte motstå den. Den verkade helt enkelt så knäpp och konstig att jag var tvungen att se hur bra den egentligen var - den var bra, konstig men fantastisk.  

Cruel Beauty får man lära känna Nyx, som på grund av ett vad hennes pappa ingick blir vid sjutton års ålder bortgift till den onda odödliga lorden Ignifex. Hon har hon har varit bortlovad sen hon föddes och hon har även under hela sin uppväxt blivit tränad i att förgöra och döda Ignifex. Eftersom Nyx har växt upp med vetskapen om att hon är bortlovad och att det var hennes pappa som har gjort det vadet känner hon sig rätt oälskad av sin familj, detta gör att hon är lite ledsen samtidigt som hon är väldigt beslutsam om att försöka döda Ignifex och göra sin pappa stolt. Jag gillar Nyx eftersom hon är stark, modig och vill allas bästa, samtidigt som hon har en dold ondare sida. 

Själva historien utspelar sig till största delen i de magiska slott där Ignifex bor. Det är en riktigt häftigt slott som har en oändlig mängd skiftande rum och man kan aldrig gissa sig till vad som finns bakom nästa dörr. Hur kan man inte tycka om ett magiskt slott? Jag älskar det! Föränderliga korridorer, magiska rum & en känsla av att allt kan hända innanför slottets väggar. På slottet bor naturligtvis Ingifex men även hans tjänare Shade som knappt är mer än vad hans namn antyder, en skugga. Ingifex framställs väldigt bra som den onde odödlige härskaren, han är såklart ond men har även glimten i ögat som gör det svårt att inte tycka om honom trots allt hemskt han har gjort. Men även om jag tycker om både Nyx & Ingifex var för sig är det oslagbara tillsammans, den personkemin är så tydlig att den nästan går att ta på! 

Det är en mycket udda och speciell historia men jag har svårt att inte älska den här boken. Den börjar så ruskigt bra för att sen dippa lite men den kommer tillbaka så starkt och känns så originell att det kommer bli svårt att glömma den. Det är svårt att säga nått vettigt om själva handlingen utan att spoilar er men jag är enormt glad över att jag plockade upp den här boken och jag tycker även att ni borde göra det. Det är en spännande historia som innehåller magi, ödesdigra val, kärlek & ett magiskt slott allt berättat med ett fantastiskt språk och levande beskrivningar!

Betyg: 8,5/10

Boken finns att köpa på AdlibrisBokus & Cdon.

4 kommentarer: