måndag 7 april 2014

The Lunar Chronicles Wiki!

Jag hamnade på en väldigt rolig sida när jag kollade upp lite information till min Cress-recension. En Lunar Wiki sida med massvis med intressant information om serien & alla karaktärer.

OBS! Innehåller spoilers från de tre böckerna!!

 Cress - Scarlet - Cinder

Cinder
  - Cinders namns kommer från orginal sagan Cinderella, som ofta sågs täckt i aska(eng. cinder). Därav namnet Cinderella, eller på svenska Askungen.
- Precis som i Cinderella är Cinder nästan alltid täckt av smuts.
- Meyer valde en brand som orsak till Cinders skador eftersom i orginalet fick Cinderella plocka linser(växt) från en hög med ask för att få gå på balen.

Cress
- Enligt Meyer är Cress en typ av sallad(Krasse) precis som Rapunzel oxå är en salladsort(mâchesallat)  

Wolf
- Wolf heter egentligen Ze'ev "Z" Kesley och Ze'ev är den Hebreiska termen för Wolf(varg).


Carswell Thorne
 - Namnet Thorne(sv: tagg, törne) kommer från orginalsagan Rapunzel där prinsen hittar häxan i tornet och blir utknuffad och landar i en taggbuske. Prinsen blir även, precis som Thorne blind av fallet.
-  Namnet Carswell betyder "watercress spring"
- Thorne älskar ljudet av när Cress sjunger precis som prinsen älskar Rapunzels sångröst i orginalhistorien.

Kai - Wolf - Thorne

Jag gillar verkligen den här serien men nu när man ser hur mycket tanke och finurligheter som finns inbäddat i sen här serien gillar jag den bara ÄNNU mer! Jag älskar den här typen av detaljer och nu är jag så himla sugen på att Winter ska släppas.

1 kommentar:

  1. Kul att få reda på lite fler detaljer om serien! Längtar verkligen jätte mycket till Winter släpps!

    SvaraRadera