söndag 6 juli 2014

City of Glass - Cassandra Clare

Namn: City of Glass
Författare: Cassandra Clare
Serie:
The Mortal Instruments #3

Språk: Engelska
Antal sidor: 541
Utgivningsår: 2009

Beskrivning från
Goodreads:

To save her mother's life, Clary must travel to the City of Glass, the ancestral home of the Shadowhunters - never mind that entering the city without permission is against the Law, and breaking the Law could mean death. To make things worse, she learns that Jace does not want her there, and Simon has been thrown in prison by the Shadowhunters, who are deeply suspicious of a vampire who can withstand sunlight.

As Clary uncovers more about her family's past, she finds an ally in mysterious Shadowhunter Sebastian. With Valentine mustering the full force of his power to destroy all Shadowhunters forever, their only chance to defeat him is to fight alongside their eternal enemies. But can Downworlders and Shadowhunters put aside their hatred to work together? While Jace realizes exactly how much he's willing to risk for Clary, can she harness her newfound powers to help save the Glass City - whatever the cost?

Kommentarer:
Jag har varit lite tveksam till den här serien, speciellt City of Bones. Jag gillade City of Ashes men kände inget sug efter att fortsätta serien direkt efter jag hade läst ut den. Så det tog ca 10 mån innan jag kände mig manad att ta tag i City of Glass. Missförstå mig inte jag gillar verkligen den här serien men jag är inte helt såld och fanatisk som jag vet många andra är. 

City of Glass är definitivt den bästa av de här tre böckerna, den har en klar känsla av serieavslutning och det är väldigt mycket som händer under de 500 sidorna. Det är högt tempo, cliffhangers och tvister precis så det ska vara i den här typen av böcker. Det är absolut inget fel på historien jag gillar verkligen hur allt utvecklar sig och det är väldigt actionpackad! 

Det finns två anledningen till varför den här serien/boken inte riktigt har blivit en favorit hos mig: karaktärerna och att den stundtals är alldeles för uppenbar. Jag klarar inte riktigt av Clary och Jace! Jag blev så irriterad på Clary flera gånger under den här boken, jag tycker hon beter sig barnsligt, otacksamt och verkar inte riktigt bry sig om någon annan är Jace. Jag kan bara hålla tummarna för att hon växer upp mer i den kommande böckerna. Jace är det nog värre med, just nu ser jag inte ett scenario där jag kan komma tycka om honom igen, jag hoppas det kommer att ske men det ser mörkt ut nu. Jag förstår mig inte på honom! Hur?, var?, varför? varför agerar han som han gör och hur tänker han egentligen. Ja det är mest en hög med frågetecken runt hans karaktär. Han är så ologisk. 

Ja den andra anledningen är att jag tycker att många tvister och andra händelser är alldeles för uppenbara. Clare har lagt ut för mycket ledtrådar så att det är för lätt att lista ut vad som ska hända. När man få reda på något innan karaktärerna listar ut det är det bara irriterande att följa deras väg fram till svaret. 

Men trots att jag låter sjukt negativ är City of Glass en underhållande bok att läsa. Jag är trots allt så involverad i den här världen nu att jag ändå bryr mig om vad som händer med karaktärerna och jag kommer definitivt läsa de resterande tre böckerna i den här serien. Jag är dock lite mer peppad på spinn-off serien: The Infernal Devices som jag tror kan komma att passa mig lite bättre än TMI.


Betyg 8/10

Andra böcker i serien:
1. City of Bones
3. City of Glass
4. City of Fallen Angels
5. City of Lost Souls
6. City of Heavenly Fire

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och CDON. 

1 kommentar:

  1. Jag gillar TMI jättemycket (så långt som jag läst i alla fall) men fastnade ännu mer för The Infernal Devices så hoppas du också gör det!

    SvaraRadera