fredag 19 december 2014

The Retribution of Mara Dyer - Michelle Hodkin

Titel: The Retribution of Mara Dyer
Författare: Michelle Hodkin
Serie: Mara Dyer #3
Språk: Engelska
Antal sidor: 464
Utgiven: November 2014

Beskrivning från Goodreads:
It had to end sometime, but Mara had no idea it would end like this.
Mara Dyer wants to believe there's more to the lies she’s been told.
There is.
She doesn’t stop to think about where her quest for the truth might lead.
She should.
She never had to imagine how far she would go for vengeance.
She will now.
Retribution has arrived.


Kommentarer:

Då har slutet kommit för en helt fantastisk serie. Jag hoppade på den här serien rätt sent och läste inte den första boken förrens i maj detta året(den gavs ut under 2011). Men jag har i alla fall sluppit att vänta flera år på denna sista boken, det vet jag inte om jag hade haft tålamod till..! The Retribution of Mara Dyer är inget för veklingar, Hodkin vet verkligen hur man ska skriva en avslutande bok! Det är nog ingen som läser den här boken och är oberörd efteråt, så mycket kan jag säga. Det är inget daltande med varken karaktärer eller med läsare utan det är blod, mord och lösa ögonglober - helt fantastiskt!

Det är verkligen en rå berättelse men efter de två första böckerna var man lite beredd på vad som skulle kunna hända men alltså jag blev ändå lite chockad av hur brutal den är stundtals. Spoiler(seriöst? Ögongloben? hur sjuk är inte den scenen när hon rymmer från behandlingshemmet?). Mara är definitivt ingen genomgod karaktär och jag älskar det. Det är så skönt att läsa om en karaktär som inte drar sig från att göra hemska saker, det ger verkligen liv åt hela historien. I denna boken kommer Mara verkligen till sin rätt och tvekar inte för att utnyttja hela sin potential. 

Den här serien har varit fylld med obesvarade frågor och många saker har varit insvepta i mystik, man har inte riktigt fått reda på vad som är dröm och vad som är verklighet. Men till min lättnad får man svar på allt sånt i den här boken. Man förstår äntligen hur allt hänger ihop och varför vissa saker är som de är. Jag är mycket nöjd med hur allt förklarades och jag har fått svar på alla frågor jag har gått och funderat på. 

En mycket viktigt grej för mig är hur en serie avslutas. Vad är de sista orden precis innan allt ta slut? Ni som har läst den här boken kommer förstå vad jag menar nu. The Retribution of Mara Dyer slutar på ett sånt oförglömligt sätt. De sista orden är rent episka och jag fick verkligen rysningar när jag läste det :) Väldigt lyckat om ni frågar mig. Jag kan inte komma på mer saker att säga för att övertyga er som inte har läst den här serien än. Den är hemsk, fantastisk, mystisk, rolig och spännande. Den har allt, enligt mig och borde verkligen inte förbli oläst i era bokhyllor! 

Betyg 9/10

Andra böcker i serien:
1. The Unbecoming of Mara Dyer
2. The Evolution of Mara Dyer
3. The Retribution of Mara Dyer

Boken finns att köpa på AdlibrisBokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar