lördag 16 maj 2015

Man Bör Förlåta - Joe Abercrombie

Titel: Man bör förlåta, bok 1+2
Författare: Joe Abercrombie
Serie: Första Lagen #2
Språk: Svenska
Antal Sidor: 286+311
Utgiven: 2010

Beskrivning från Bokus:

Överinkvisitor Glokta är bekymrad. Hur försvarar man en stad som är omringad av fiender och fylld med förrädare, när man absolut inte kan lita på någon?

Nordmännen har invaderat Angland och sprider eld och död där de drar fram. Kronprins Ladisla gör sig redo att driva bort dem från Unionens mark och vinna evig ära. Det enda problemet är att hans armé är helt otränad för krigföring i ett vinterkärvt Angland, leds av en skara okunniga snobbar och saknar vinterutrustning.

Samtidigt beger sig en udda allians ut på ett farofyllt uppdrag genom det förflutnas ruiner. Kanske kan Söderns mest hatade kvinna, den mest fruktade krigaren i Nordmarken och den mest självcentrerade unge mannen i Unionen rädda mänskligheten från ätarna, om de bara för en stund kan glömma hur mycket de hatar varandra.

Kommentarer:
Den andra delen av Första Lagen trilogin! Jag läste de två första böckerna förra månaden och hade inga som helst problem med att fortsätta den här serien nästan direkt. Jag gillar den verkligen!

Det är precis samma uppbyggnad i Man bör förlåta som i de tidigare böckerna och historien fortsätter nästa precis där den slutade. Jag sa inget om det i den förra recensionen men boken har flera olika berättarröster som man hoppar mellan under historiens gång. Jag gillar den typen av berättelse, man får uppleva så mycket mer med fler olika huvudkaraktärer. Det blir som många små historier i ett! Jag är helt fascinerad över alla dessa karaktärer, de är så intressanta. Alla har en genomarbetad historia och alla tillför något viktigt till historien. Boken kretsar inte bara kring två, tre personer utan alla karaktärer betyder något och känns som de spelar in i historien, det gillar jag!

Annars är den här delen minst lika brutal som den tidigare och det är blod, tortyr och härligheter genom hela berättelsen. Men det är så bra, det förstärker historien utan att bli för mycket och krigsscenerna är bra skrivna och upplevs inte röriga som de ibland kan göra. Jag gillar inte när krigsscener blir så förvirrade och man har inte en chans att förstå vad som händer. Ni vet när det är armar, ben, svärd och blod i en enda röra. Man bör förlåta är välskriven, genomtänkt och det är ett nöje att läsa den. För alla er fantasyfantaster där ute är detta ett självklart bokval. Den enda oron jag har för den här serien nu är att jag bara ha en del kvar (två böcker) och det känns som historien inte på långa vägar är på sluttampen. Hur ska det kunna sluta nu?? Hmm vi får väl se hur det går. Men som tur är har jag i alla fall två böcker till av Abercrombie i bokhyllan: En God Fiende(utspelar sig i samma värld som Första Lagen) och Half a King, hans nya YA-serie! Så det lär nog inte gå någon nöd på mig! 

Betyg 8/10

Andra böcker i serien:
1. Det Lockande Stålet
2. Man Bör Förlåta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar