fredag 8 maj 2015

Stolen Songbird - Danielle L. Jensen

Titel: Stolen Songbird
Författare: Danielle L. Jensen
Serie: 
The Malediction Trilogy #1
Språk: Engelska
Antal sidor: 469
Utgiven: April 2014

Beskrivning från 
Goodreads:
For five centuries, a witch’s curse has bound the trolls to their city beneath the ruins of Forsaken Mountain. Time enough for their dark and nefarious magic to fade from human memory and into myth. But a prophesy has been spoken of a union with the power to set the trolls free, and when Cécile de Troyes is kidnapped and taken beneath the mountain, she learns there is far more to the myth of the trolls than she could have imagined.

Kommentarer:
Jensen är en debutförfattare som släppte Stolen Songbird förra året och under tiden fram till nu har det dykt upp många bra och intresseväckande recensioner så när den dök upp Amazon för typ ingenting köpte jag den till min läsplatta! Dock verkade inte som jag hade läst själva beskrivningen speciellt noga eftersom jag blev rätt förvånad när boken visade sig handla om troll! Jag tror inte jag har läst en bok innan där nästintill alla karaktärer består av trollvarelser. För min del är det vanligare att trollen är något slags monster som dör eller ställer till problem för huvudkaraktären.

Men det var riktigt kul och spännande att läsa om trollen, det finns en uppsjö av knasiga karaktärer. Allt från typiska onda troll till charmerande härliga figurer. Man visste inte riktigt vad man skulle vänta sig och jag gillade verkligen mixen av karaktärer som Jensen hade lyckats få in i boken. Förutom troll så dyker det även upp några få människor i boken inte minst våran huvudkaraktär Cécile. Hon är en en rätt "vanlig" huvudhjältinna med en imponerande förmåga att hamna i trubbel och vill gärna lägga sig i allt! Jag var väl inte jätteimponerad av henne i början men hon växte mycket under bokens gång och jag tror det kommer bli ännu bättre i fortsättningen av den här serien. Spoiler: Det blev så mycket bättre när hon upptäckte att hon är en häxa och började utveckla och undersöka sina förmågor, jag älskar häxor!! Våran andra huvudkaraktär är prins, troll och går under namnet Tristan. Inte min favoritkaraktär i början av boken men precis som med Cécile växer han och blir betydligt intressantare ju längre historien kommer. Den främsta anledningen till varför jag inte var helt frälst i huvudkaraktärerna till en början var nog på grund av deras eviga gnabb och drama. Det är mycket av den varan i första halvan av boken och det är även det som drar ner betyget lite. Helt enkelt för mycket relationsproblem för min smak. 

Men blir inte avskräckta för det! Stolen Songbird plockar verkligen upp farten nån gång efter halva boken och är definitivt en bok som är värd att läsas. Speciellt om du gillar fantasy, äventyr, action och relationer. Den slutar även på ett utmärkt sätt som båda gott inför uppföljaren Hidden Huntress. Eftersom detta är Jensens debutbok så finns det goda förhoppningar på en riktigt bra andra bok eftersom debutförfattare ofta har en tendens att utvecklas mycket från sin första bok! 


Betyg 7/10

Andra böcker i serien:
1. Stolen Songbird

2. Hidden Huntress
3. Untitled 

Boken finns att köpa på AdlibrisBokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar