måndag 4 maj 2015

The Coldest Girl in Coldtown - Holly Black

Titel: The Coldest Girl in Coldtown
Författare: Holly Black

Språk: Engelska
Antal sidor: 419
Utgiven: September 2013

Beskrivning från 
Goodreads:
Tana lives in a world where walled cities called Coldtowns exist. In them, quarantined monsters and humans mingle in a decadently bloody mix of predator and prey. It's an eternal party, shown on TV 24 hours a day - gorgeous, glamorous, deadly! Because, once you pass through Coldtown's gates, you can never leave...




Kommentarer:
Åh det var ett tag sen jag läste en renodlad vampyrbok, om jag minns rätt var det The Forever Song sist och det var i maj förra året! Så förutom att jag såg fram emot att läsa om vampyrer igen var det även min första bok av Holly Black, så jag hade mycket förväntningar och förhoppningar när jag började läsa The Coldest Girl in Coldtown!

Jag har saknat vampyrerna! Alla galenskaper, blod, arrogans och attityd som man förknippar med vampyrböcker är så himla kul att läsa om. Just de här vampyrerna är rätt "standard". De dricker människoblod, är utomordentligt snygga, oftast kaxiga, tål inte solljus och är sådär "jagbryrmigintejagärenvampyr"-attityd. Det som är lite nytt här är att vampyrerna oftast är bosatta i olika "coldtowns" som är samhällen där vampyrerna får bo och härja "fritt". Förutom vampyrerna bor det även en del människor innanför murarna som gärna ge sitt blod frivilligt i hopp om att en dag själva bli omvandlade till blogsugare... 

Våran huvudkaraktär Tana är en vanlig ung tjej som råkar lite väl illa ut och blir indragen i en blodig historia som involverar lika galna vampyrer som människor. Till skillnad från nästa alla människor inne i Coldtown är inte Tanas högsta önskan att bli vampyr och det är väldigt skönt att läsa om. Jag gillar Tana och hur hon kämpar mot att dras med i det glamourlösa livet som vampyrerna lever. Hon har ryggrad och står på sig när det behövs. Precis som många andra huvudkaraktärer i den här typen av böcker, gör hon inte som hon blir tillsagd utan går alltid och ställer till problem och försöker hjälpa de försvarslösa. 

Det är en mycket bra bok och jag gillar Holly Blacks skrivsätt och berättarteknik. Det finns humor bland allt blod och det är ett lättläst språk som flyter på bra. Boken fungerar utmärkt som en fristående bok och även om jag gärna hade läst mer om Tana tycker jag historien avslutas på ett sånt sätt att jag är nöjd med slutet och historien som helhet. Det är absolut en vampyrbok som jag kan rekommendera! Med galna vampyrer, roliga karaktärer och en medryckande historia var det en underhållande läsupplevelse! 

Betyg 7/10

Boken finns att köpa på AdlibrisBokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar