måndag 1 juli 2013

Den Levande - Anna Starobinets

Titel: Den Levande
Författare: Anna Starobinets
Förlag: Coltso
Språk: Svenska
Antal sidor: 387
Utgivningsår: 2012
Rec Ex: Ja


Beskrivning från Adlibris:
En global katastrof som kallas Stora reduktionen har fixerat antalet människor som lever på jorden till exakt 3 miljarder. Det finns inte längre någon död, bara en kort paus eller »fem sekunder mörker«, varpå individen återföds med en inkod som innehåller informationen om alla tidigare inkarnationer. Människorna är bara partiklar av en sammansatt organism, Den levande, och alla är uppkopplade direkt från hjärnan till det sociala nätverket Socio, där familjen och nationen inte har någon som helst betydelse. Samhället är globalt och alla känsloyttringar mellan föräldrar och barn förkastas som avvikande beteende.
En dag föds »Zero«, en individ utan inkod. Den levandes antal ökar med en och den globala harmonin är hotad. tillsammans med några oliktänkande placeras Zero på ett korrektionshem. Men vem är denne Zero? Och kommer Den levande att gå under i en ny reduktion?


Kommentarer:
Jag har inte läst en mer förvirrande bok på mycket länge. Jag tror jag förstod ungefär 20% av vad som hände i boken. Själva grundidén till den här boken låter så lovande: En värld med exakt 3 miljarder människor och när man dör så återföds man efter 5 sekunder. Alla är uppkopplade direkt från hjärnan till ett nätverk. Man lever nästa hela livet i den virtuella världen och bryr sig inte särskilt mycket om "första skiktet" som är den fysiska världen. Men en dag föds "zero". En person, vars existens hotar hela samhället. 

Jag tyckte som sagt den här boken lät riktigt lovande men, oj så fel jag hade. Det var stundtals nästintill omöjligt att förstå vad som hände. Det började med att man kastades in i den här världen utan någon som helst förklaring till hur den är uppbyggd. Eftersom berättelsen växlar från att utspela sig i den "riktiga" världen och den virtuella är det väldigt rörigt och det är svårt att lista ut i vilken värld man befinner sig. Det är flera olika berättarröster och det är helt hopplöst att hålla reda på vilken som är vilken och vad det är för olika personer. Generellt är det ungefär noll förklaring på vad som händer, hur saker fungerar och hur de olika karaktärerna ser ut. 

Men bakom all denna förvirring så finns det faktiskt en historia som är intressant, de få stunder då man faktiskt förstod vad man läste var spännande. Jag tror att boken hade blivit rätt bra om man hade tagit sig tid till att förklara hur världen är uppbyggd, hur karaktärerna ser ut och hur den virtuella världen fungerar. Eller så kanske det bara behövs några omläsningar.. Men det projektet kommer jag inte sätta igång med utan nu lämnar jag Den Levande bakom mig och hoppas att någon annan få ut mer av den här boken än vad jag fick.

Betyg: 3/10

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar