onsdag 10 juli 2013

Alice i Zombilandet - Gena Showalter

Namn: Alice i Zombielandet
Författare: Gena Showalter 
Serie: White Rabbit Chronicles #1
Förlag: Harlequin
Språk: Svenska
Antal sidor: 427
Utgivningsår: 2013

Rec ex: Ja

Beskrivning från Adlibris:

Hon kommer inte att ge sig förrän varenda zombie ligger i sin grav. För alltid.Om någon hade berättat för Alice Bell att hennes liv skulle vändas upp och ner från ett ögonblick till ett annat, skulle hon ha brustit ut i skratt. Från lyckligt till tragiskt, från oskuldsfullt till förstört. Nej, aldrig. Men det var det som hände. Ett hjärtslag. En blinkning, ett andetag, en sekund - och allt hon kände till och älskade var borta.
Hennes pappa hade haft rätt. Monstren fanns på riktigt.
För att hämnas sin familj måste Alice lära sig att slåss mot de odöda. Och för att överleva måste hon sätta sin tillit till den farligaste av alla farliga killar, Cole Holland. Men Cole har sina egna hemligheter, och om Alice inte är försiktig kan de visa sig vara farligare än zombierna.

Kommentarer: 
Jag hade trott att det här skulle vara en retelling av Alice i underlandet men där hade jag fel. De enda likheterna som jag kan se är att båda huvudkaraktärerna heter Alice. Alice i Zombielandet är en betydligt mörkare och blodigare historia. 

Det tar inte lång tid innan Alices hela värld vänds upp och ner och hela boken tar en väldigt sorglig vändning. Redan här hade jag lite svårt för Alice och trovärdigheten i boken. I boken framställs Alice som om hon är helt nedbruten och att sorgen är total men jag hade problem med att tro henne och jag blev inte speciellt berörd. Trovärdighetsproblemen som jag hade med Alice hade jag även med resten av karaktärerna. Nästa alla kändes överdrivna och väldigt stereotypiska. Till att börja med så är nästan alla supersnygga och helt felfria, sen har vi såklart en väldigt överdriven tjejkompis, en himmelskt snygg mystisk kille och sen en par rätt pinsamma morföräldrar. 

Om man ser förbi alla överdrivna karaktärer så finns det en rätt bra zombieberättelse där under. Det var mycket action och rätt många bra slagsmålsscener. Jag gillade verkligen att Alice tog egna initiativ och inte väntade på att Cole skulle komma och rädda henne hela tiden. Sen var det rätt skönt att hon inte var något underbarn när det kom till hantering av vapen och slagsmål. 

Eftersom jag hade förväntat mig en retelling så blev jag lite besviken när det visade sig vara en "normal" zombieslayer bok, men sammanfattningsvis var det ändå en helt okej bok. Det finns action, kärlek och massvis med zombies.


Betyg 7/10

Andra böcker i serien:
1. Alice i Zombielandet

2. Through the Zombie Glass 

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar