torsdag 4 juli 2013

Cinder - Marissa Meyer

Titel: Cinder
Författare: Marissa Meyer
Serie: Månkrönikan #1
Språk: Svenska
Antal Sidor: 399
Utgivningsår: 2012

Beskrivning från Adlibris:

Askungen - inte sagan som du minns den, men en saga du aldrig glömmer!
Cinder - en cyborg med elak styvmor och mystiskt förflutet. Nu står hon i centrum för en intergalaktisk maktkamp.
Cinder är 17 år och Nya Beijings bästa mekaniker. Som cyborg har hon inga rättigheter, och hennes styvmor lägger beslag på allt hon tjänar. En dag dyker prins Kai upp vid Cinders marknadsstånd. Den omsvärmade prinsen har ett uppdrag åt henne - och snart är de båda indragna i den onda Måndrottningens intriger. Samtidigt härjar en dödlig pest på Jorden. Cyborger som utses till försökskaniner har ingen chans att överleva ...



Kommentarer:
Askungen är en cyborg! Hur genialiskt är inte det?

Jag har dröjt väldigt länge med att börja läsa den här serien eftersom jag har varit lite skeptiskt till hela cyborg och sci-fi grejen men jag blev faktistkt glatt förvånad över den här boken. Jag trodde verkligen inte att jag skulle gillar den här boken så pass mycket som jag gör!

Cinder är grymt cool och jag gillar henne riktigt mycket. Hon är så snäll och tänker så mycket på alla andra trots att hennes styvmor och stora delar av samhället inte vill veta av henne. Hennes android kompis Iko är härligt skön och hennes kommentarer lockar alltid till skratt, en perfekt sidekick. Cinders styvmor Adri spelar rollen som den elak stymodern perfekt och hon är så oehört elak att man bara vill ruska om henne och stänga in henne i en garderob! Likadant är den med den onda Måndrottningen, hon är riktigt hemsk och obehagligt hänsynslös.

Trots att det händer en del obehagliga och läskiga saker i boken så tycker jag det här är en väldigt mysig och inbjudande bok. Det finns en speciell sagomagi som genomsyrar hela boken och som gjorde att man längtade efter att dyka ner i den magiska världen som Cinder lever i. Själva storyn är stundtals lite förutsägbar men det gör mig inte speciellt mycket, i och med att det är en retelling så är vissa händelser rätt självklara. Tempot i boken är inte jättehögt, men även de lite lugnare partierna är intressanta och man drar sig för att lägga ifrån sig boken. 

Jag ser verkligen fram emot att fortsätta läsa den här serien. Jag har tjuvkikat lite på de kommande böckerna och jag har sett att man får lära känna både rödluvan, rapunzel och snövit! Jag tror den här serien kan bli riktigt bra, för vem älskar inte en magisk saga?

Betyg 8/10

Andra böcker i serien:
1. Cinder

2. Scarlet
3. Cress
3.5 Fairest
4. Winter



Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar