måndag 8 juli 2013

Scarlet - Melissa Meyer

Titel: Scarlet
Författare: Marissa Meyer

Förlag: Mix Förlag
Serie: Månkrönikan #2
Språk: Svenska

Utgivningsår: 2013
Antal Sidor: 457
Rec ex: Ja

Beskrivning från Adlibris:
Rödluvan - inte sagan som du minns den. Men en saga du aldrig glömmer.
I den andra delen av Månkrönikan möter vi åter Cinder där vi lämnade henne i första delen: i fängelset. Hennes enda mål är att rymma - men hon vet att hon kommer att bli högvilt om hon lyckas.
På andra sidan jorden söker Scarlet Benoits efter sin försvunna farmor. Det visar sig att farmor har många hemligheter, och att hon länge svävat i livsfara. Så möter Scarlet Wolf, en streetsmart slagskämpe. Han tycks sitta på viktiga upplysningar om farmor, men vågar Scarlet verkligen lita på honom? När Scarlet och Wolf lär känna Cinder, som är på flykt, slår de tre sig samman och gör allt för att hålla sig gömda för den onda måndrottningen.



Kommentarer:
Scarlet fortsätter precis där Cinder slutade, men den här boken handlar inte enbart om Cinder utan man får lära känna en ny huvudkaraktär: Scarlet.

Scarlet är en tuff, rödhårig och självständig tjej som bor på en gård i Frankrike med sin farmor. När hennes farmor försvinner spårlöst så tar hon upp jakten och är beredd att göra allt som krävs för att få henne tillbaka. Berättelsen växlar fram och tillbaka mellan Cinder och Scarlet till deras vägar korsas och historien binds ihop.

Jag kom på mig själv med att längta lite extra till de kapitel som handlade om Cinder. Jag blev aldrig riktigt fäst vid Scarlet och tyckte inte hennes historia var lika spännande och intressant som Cinders. Det som jag hade störst problem med när det gäller Scarlets historia var Wolf och hennes relation med honom. Det lärde känna varandra allt för snabbt enligt min åsikt och jag hade väldigt svårt för honom i början av boken. Det var även rätt lätt att lista ut hur deras relation skulle utvecklas och då förlorar man alltid lite av spänningen. Men en karaktär som jag verkligen gillade var Thorne, en dömd brottsling som Cinder stöter på i fängelset. Han är störtskön och jag hoppas verkligen att man får ser mer av honom i de kommande böckerna!

När jag läste beskrivningen av den här boken så verkade det som om Cinder och Scarlet skulle lära känna varandra rätt tidigt in i historien men det stämmer inte alls. Det är tyvärr inte förrens i slutet av boken deras vägar korsas och de lär känna varandra. Jag hade gärna sett att de skulle träffa på varandra mycket tidigare för när de väl möttes så blev boken riktigt intressant och spännande. 
Jag tycker absolut det är en värdig uppföljare till Cinder och ser verkligen fram emot att läsa fortsättningen på den här serien. Jag tror det kan bli riktigt bra om Meyer samlar ihop alla goda kvinnliga sagofigurer som tillsammans får bekämpa ondskan! Fairytale-Girlpower!

Betyg 7/10

Andra böcker i serien:
1. Cinder
2. Scarlet
3. Cress
3.5 Fairest
4. Winter



Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar