måndag 25 mars 2013

Saeculum - Ursula Poznanski

Namn: Saeculum 
Författare: Ursula Poznanski
Förlag: Opal
Språk: Svenska
Antal sidor: 440
Utgivningsdatum: 2013-04-15

Beskrivning från Opal:
Saeculum är namnet på ett rollspelssällskap som i sina rollspel håller sig till 1400-talet. Det innebär att de endast tillåter redskap, material, matvaror osv som var kända under 1400-talet. Bastian, en ambitiös medicinstudent, har nyligen lärt känna Sandra. De gillar varandra, men Bastian vet inte om de nu är ett par eller inte, han blir inte riktigt klok på Sandra. Sandra är medlem i rollspelsgruppen Saeculum och vill intressera Bastian för samma sak. Bastian blir inbjuden till ett fem dagars rollspel, som ska genomföras på en på förhand okänd plats i otillgänglig natur. Han bestämmer sig för att följa med, och en liten grupp åker iväg över pingsthelgen. När platsen för rollspelet avslöjas är en av deltagarna starkt emot valet av spelort, hon säger att platsen är förbannad och att ingen kommer att komma levande därifrån. Det bygger hon på en sägen om denna plats, en berättelse om en adelsman och hans oäkta bror med en mörk profetia. När de efter en lång resa, till sist till fots, har kommit fram till platsen för rollspelet börja det hända obehagliga saker. Det som händer blir allt farligare, och frågan är vem som egentligen kontrollerar spelet.



Kommentarer:
Jag gillade verkligen den här boken, jag börjar med att säga det! Trots att det finns otaliga filmer och berättelser som handlar om en grupp människor ensamma i en enslig skog så kändes berättelsen fräsch och spännande. Jag tyckte verkligen om själva idén med lajvet och hela 1400-tals aspekten, det har jag inte stött på i en bok tidigare.

Språket är lättförståeligt och flyter på utan problem. Jag tycker författaren gör ett bra jobb med att skapa spännande miljöer och det är lätt att föreställa sig alla deltagare när de vandrar runt i skogen i sina medeltidskläder. Boken har sina stunder då den är riktigt obehaglig men skräcken genomsyrar inte hela boken. Det finns andra aspekter än själva spänningen som gör att man gärna läser vidare. Jag gillar verkligen att läsa som gruppdynamiken bland deltagarna och hur den förändras genom boken och vad som gör att vissa vänskapsband stärks och vad som händer med personer som drivs till det yttersta. 

Min favoritkaraktär är huvudpersonen Bastian. Jag föll för honom från början, han kändes som en sympatisk, snäll och ärlig person. Resten av gruppen är en intressant blandning av olika karaktärer som kompletterar varandra på ett bra sätt och som tillsammans skapar en dynamisk grupp. Det var lite svårt att hålla reda på alla olika personer i början, men det löste sig när man kom längre in i boken. 

Slutet bjöd på snygga tvister och oväntade händelser, jag hade gärna önskat lite mer skräck och spänning på slutet men jag kunde aldrig förutse vad som skulle hända och det är ett plus! Jag rekommenderar absolut den här boken till alla som gillar äventyr, spänning och oväntade händelser. 

Tack till Opal förlag för vinsten! 

Betyg: 8/10

Finns att köpa på Adlibris & Bokus från 2013-04-15

3 kommentarer:

  1. Låter som en spännande (och creepy) bok!

    SvaraRadera
  2. Jag älskade Saeculum, och även jag tyckte mycket om Bastian. Hon är bra på att ge miljöerna liv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Bastian tyckte jag oxå mycket om!

      Radera