måndag 24 juni 2013

Enclave - Ann Aguirre

Titel: Enclave
Författare: Ann Aguirre
Serie: Razorland #1
Språk: Engelska
Antal Sidor: 329
Utgivningsår: 2011


Beskrivning från Adlibris:
New York City has been decimated by war and plague, and most of civilization has migrated to underground enclaves, where life expectancy is no more than the early 20's. When Deuce turns 15, she takes on her role as a Huntress, and is paired with Fade, a teenage Hunter who lived Topside as a young boy. When she and Fade discover that the neighboring enclave has been decimated by the tunnel monsters--or Freaks--who seem to be growing more organized, the elders refuse to listen to warnings. And when Deuce and Fade are exiled from the enclave, the girl born in darkness must survive in daylight--guided by Fade's long-ago memories--in the ruins of a city whose population has dwindled to a few dangerous gangs.

Kommentarer:
Jag fick så mycket Metro 2033-vibbar när jag började läsa den här boken! Metro 2033 är en av mina favorit böcker och likt Enclave utspelar den sig också under jorden i ett tunnelbanesystem. Men till min besvikelse är Enclave inte riktigt lika vass och rå som Metro 2033 men det är absolut en läsvärd bok.

Berättelsen börjar i det lilla samhället under jord där Deuce är född och uppväxt, man märker snart att det är ett väldigt strikt litet samhälle med tydliga regler och lagar. Jag blir alltid lika fascinerad över hur allt är uppbyggt i små självstyrande enheter. Just den här enklaven tycker jag är lite för strikt och uppdelad för min smak men det är onekligen ett mycket intressant och spännande upplägg. Man får lära känna Deuce som är en väldigt målmedveten tjej som vet vad hon vill. Jag gillar hennes styrka och det sättet hon agerar och tänker. Sen möter vi den mystiska Fade, som jag hade lite svårt för från och till under hela berättelsens gång. Jag tyckte det var svårt att få grepp om honom och jag blev lite irriterad på att han var så mystisk.

Jag tycker den första delen av boken som utspelade sig i tunnelbanan var den bästa. När de väl lämnade underjorden så blev berättelsen rätt lik många av de andra dystopierna som finns. Ett sargat landskap, muterade monster och andra faror. Men berättelsen är nästan konstant spännande och trots att jag blev lite ledsen över att de var tvungna att lämna underjorden så ska det bli riktigt kul att läsa fortsättningen på den här serien. Jag hoppas att uppföljaren är lika actionpackad och hårresande!


Betyg 7/10

Andra böcker i serien:

1. Enclave 

2. Outpost
3. Horde

Mellanböcker:
0.5 Foundation
1.5 Endurance

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar