torsdag 20 juni 2013

The Iron Daughter - Julie Kagawa

Titel: The Iron Daughter
Författare: Julie Kagawa
Serie: The Iron Fey #2

Språk: Engelska
Antal Sidor: 359
Utgivningsår: 2010


Beskrivning från Adlibris:
Half Summer faery princess, half human, Meghan has never fitted in anywhere. Deserted by the Winter prince she thought loved her, she is prisoner to the Winter faery queen. As war looms between Summer and Winter, Meghan knows that the real danger comes from the Iron fey - ironbound faeries that only she and her absent prince have seen. But no one believes her. Worse, Meghan's own fey powers have been cut off. She's stuck in Faery with only her wits for help. Trusting anyone would be foolish. Trusting the prince who betrayed her, deadly. But even as she grows a backbone of iron, Meghan can't help but hear the whispers of longing in her all-too-human heart.

Kommentarer:
Den första boken var riktigt bra men på något sätt är The Iron Daughter ett snäpp bättre! Jag försöker verkligen vara kritisk och bedöma boken rättvist men det går inte så bra jag är för kär i den här världen! Jag älskar karaktärerna och Nevernever är så fantastiskt spännande och helt underbart.

Det är betydligt mer kärleksdrama i den här boken och jag var rädd för att det skulle bli tjatigt och irriterande men till min förvåning störde det mig inte alls, troligtvis eftersom jag var så inne i boken och jag tycker så mycket om Ash, Meghan och Puck. Till min glädje dyker många av karaktärerna från den första boken upp även i den här boken. Grimalkin är fortfarande min favorit men har har fått sällskap av Iron Horse som jag gillar skarpt. Just karaktärerna tycker jag är en av styrkorna i de här böckerna. Det finns så många fantasifulla varelser och alla har någon speciell egenskap som gör dem minnesvärda. Det känns som om det ligger mycket arbete och kärlek bakom varje karaktär.

Boken är riktigt bra rakt igenom men den sista halvan av boken är utan tvekan bäst. Det hände så mycket hela tiden och stundtals var det så spännande att jag satt som på nålar och önskade jag kunde läsa ännu snabbare. Precis som i första boken är miljöbeskriviningarna helt underbara och det är omöjligt att inte bli kär i Julie Kagawas värld och dess invånare. Nu hoppas jag bara att de två resterande böckerna håller samma klass som slutet av den här boken så jag har mycket bra läsning att se fram emot!

Betyg 10/10

Andra böcker i serien:

1. The Iron King

2. The Iron Daughter
3. The Iron Queen
4. The Iron Knight
5. The Iron Legends (1.5, 3.5, 4.5)

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och CDON.


2 kommentarer:

  1. Jag vill läsa den här serien :) får se om jag hittar den nästa gång jag går till biblioteket

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du borde låna den första boken och se om den här serien är något för dig :)

      Radera