torsdag 15 januari 2015

In The Afterlight - Alexandra Bracken

Titel: In the Afterlight
Författare: Alexandra Bracken
Serie: The Darkest Minds #3
Språk: Engelska
Antal sidor: 535
Utgiven: Oktober 2014

Beskrivning från
Goodreads:
Ruby can't look back. Fractured by an unbearable loss, she and the kids who survived the government's attack on Los Angeles travel north to regroup. With them is a prisoner: Clancy Gray, son of the president, and one of the few people Ruby has encountered with abilities like hers. Only Ruby has any power over him, and just one slip could lead to Clancy wreaking havoc on their minds.

They are armed only with a volatile secret: proof of a government conspiracy to cover up the real cause of IAAN, the disease that has killed most of America's children and left Ruby and others like her with powers the government will kill to keep contained. But internal strife may destroy their only chance to free the "rehabilitation camps" housing thousands of other Psi kids.


Kommentarer:
Det känns som jag har läst många serieavslutningar på sistonde och det är alltid den där mixen av förväntan inför en avslutning samtidigt som ett litet vemod eftersom serien är slut. Jag har haft lite delade åsikter om den här serien. Jag tyckte verkligen om The Darkest Minds och blev väldigt uppslukad av hela världen och alla olika superkrafter men sen falnade mitt intresse lite under Never Fade som jag tyckte var seg och imponerande inte alls lika mycket på mig som den första boken. Så det var med lite blandade känslor jag började med In the Afterlight. Eftersom det är en avslutande bok i en serie hade jag ändå rätt stora förhoppningar på att det skulle bli en bra final och att den inte skulle vara lika dryg som Never Fade.

Enligt mig kommer In the Afterlight inte koras till "årets bästa serieavslutning" men det är en mycket bra bok och en väldigt spännande avslutning på den här serien. Jag är nöjd med hur historien utspelade sig och även om jag inte blev super överraskad över hur allt slutade så är jag överlag mycket belåten med den här boken. Ruby känner man väl igen från Never Fade. Hon har fortfarande endel problem med sina krafter och kämpar med sitt samvete stundtals när hon behöver använda dem. Jag gillar henne mest när hon kör på för fullt och utnyttjar sin fulla potential. Då är hon som bäst och intressantast att läsa om. Vad det gäller de andra karaktärerna så är mina favoriter Clancy & Zu, Clancy är sådär härligt intressant och det är spännande att läsa om vad han tänker och se på hur han agerar. Zus historia är nog den som berör mig mest och jag kan inte annat än att tycka om henne och den utveckling hon gör i denna boken.

I regel med "sista-boken-i-en-serie" mallen avslutas In the Afterlight med en stor final där allt ställs på sin spets. Det är såklart en fängslande avslutning och jag tycker att Bracken har lyckats med att svara på alla frågor samtidigt som hon knyter ihop historien på ett bra sätt. Men vad jag tycker bäst om med den här boken är nog berättelsen fram till den stora finalen. Det händer mycket hela tiden och jag tycker det är intressant hela vägen fram till slutet. Det är en bra historia man får uppleva helt enkelt.

Jag kommer definitivt sakna den här världen. Det var både intressant och kul att läsa om ungdomarnas olika förmågor och deras klassificering. Det enda jag saknade lite var att vissa knappt använder sina förmågor, jag hade gärna sett att de fick släppa fram alla sina krafter och uppnå sin fulla potential. Det hade varit coolt. Spoiler: Jag hade speciellt velat se Cole använda sina krafter mer! Det är ju den enda "goda" med klassificierng röd som har lärt känna så det hade varit kul att se vad han hade kunnat göra.  


Betyg 8/10

Andra böcker i serien:
2. Never Fade
3. In The Afterlight



 
The Darkest Minds Never Fade In The Afterlight

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus & Cdon


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar