onsdag 8 maj 2013

Anna klädd i blod - Kendare Blake

Titel: Anna Klädd i Blod
Författare: Kendare Blake

Serie: Anna #1
Förlag: Fenix förlag
Språk: Svenska
Antal sidor: 285
Utgivningsår: 2012
Rec ex: Ja


Beskrivning från Adlibris:
Cas Lowood har ett updrag. Han dödar spöken som är kvar på jorden för att mörda människor.
Legenden om Anna Korlov har lockat Cas till Thunder Bay i Kanada. Anna mördades 1958, men hennes vålnad finns kvar i det hus där hon dog och ingen som vågar sig över tröskeln kommer levande tillbaka. Hittills har hon tagit livet av tjugosju ungdomar och det verkar inte ta slut där. "Anna klädd i blod" kallas hon av traktens invånare och hon visar sig bli Cas största utmaning sedan han tog över rollen som spökjägare efter sin fars död. För hur tar man sig under huden på någon som inte har någon hud kvar, och hur dödar man egentligen någon som redan är död??


Kommentarer:
Jag trodde verkligen jag skulle älska den här boken så när det visade sig den inte var så fantastisk blev jag förvånad. Det började så bra, jag gillade Cas och hans berättarröst och tyckte själva historien verkade riktigt spännande. Men sen, sen blev det tråkigt och konstigt.. Det fanns absolut mycket spännande partier i den här boken, vissa var riktigt obehagliga men där emellan tyckte jag inte det var särskilt intressant. Jag tyckte hela grejen med Anna verkade skum, det kändes inte speciellt trovärdigt.

De bästa partierna i boken är defintivt de läskigt partierna när Anna är med. Det var flera tillfällen som var riktigt obehagliga och jag gillade Anna när hon var som "ondast". Jag gillade som sagt Cas i början av boken men detso längre historien fortskred desto mer ogillade jag Cas. Jag upplevde honom som lite tjatig, dryg och jag ibland kunde inte alls förstå vad han tänkte. Sammanfattningsvis måste jag säga att den intressantaste karaktärern var hans katt Tybalt. Det säger väl rätt mycket.

Boken har absolut sina bra studer och jag ångrar inte att jag läste den för emellanåt var den faktiskt riktigt bra! Men tyvärr tyckte jag inte de spännande partierna kunde lyfta upp de segare delarna och jag är tveksam till om jag kommer läsa bok två i serien.
 
 
Spolier:
- Herregud vad chockad jag blev när Anna dödade Mike! Och slet han mitt itu? Iiiuuu äckligt! och scenen i källaren var ritktigt obehalig!
-Seriöst, jag blev sjukt arg när Cas katt Tybalt blev uppäten! Det är INTE OK!
-Jag tyckte det var alldeles för skumt när Cas blev kär i Anna och när de kysstes?!! NEJ! för konstigt och knäppt!
- Det irriterade mig att både Cas och hans mamma bara ignorerade vinden??? Varför? de var så noga med resten av huset och sen bara skippade de vinden? Inte ens när de hörde rörelser där gjorde de inget.. Man visste att det gömde sig något där uppe!

Betyg 6/10

Andra böcker i serien:
1. Anna Klädd i Blod 
2. Anna i mina mardrömmar

Boken finns att köpa på Adlibris och Bokus.

6 kommentarer:

  1. Jag tyckte om Anna klädd i blod men inte så pass mycket att jag kommer läsa tvåan. Som du påpekar var boken riktigt bra när den var spännande men bitarna emellan var lite tråkiga! (Förresten håller med om kattscenen, den var inte ok).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Jag tror nog inte jag kommer ge mig på tvåan heller..

      Radera
  2. Har denna hemma i hyllan men den har inte blivit läst än..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker absolut du ska läsa den. Det är läsvärd!

      Radera
  3. Jag har funderat lite på att läsa den här boken, men avskyr titeln. Får jättedåliga associationer av den :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker du ska läsa den... om du kommer över titelvalet såklart :)

      Radera