torsdag 18 april 2013

Beautiful Creatures - Kami Garcia & Margaret Stohl

Namn: Beautiful Creatures
Författare: Kami Garcia & Margaret Stohl

Serie: Caster Chronicles #1
Förlag: Semic
Språk: Svenska
Antal sidor: 528
Utgivningsår: 2013
Rec-ex: Ja

Beskrivning från Adlibris:
En förbannelse, ett val, två öden ? När sextonårige Ethan möter den nya mystiska tjejen Lena, inflyttad till det lilla sydstatssamhället Gatlin, slår det gnistor. Hennes gröna ögon, mörka hår och gåtfulla personlighet fascinerar Ethan. De dras obevekligt till varandra, men deras kärlek är farlig och hotar att avslöja mörka hemligheter ur det förflutna.När Lena fyller sexton år kommer hon att förändras. En okänd värld av magi väntar på att slå klorna i henne. Hennes krafter håller på att vakna, och hennes kärlek till Ethan kan inte få fortsätta? Men Ethan är beredd att göra vad som helst för att inte förlora Lena. Han tänker inte ge upp.

Kommentarer:
Jag måste säga att jag blev riktigt överraskad av den här boken! Jag hade rätt låga förväntningar då jag har sett mycket blandade
 recensioner men jag tyckte verkligen den var riktigt bra. Det var härliga miljöer, spännande karaktärer och riktigt bra tvister. 

Man måste bara älska att den utspelar sig i den Amerikanska södern! Miljöerna var underbart beskrivna och de målade upp en fängslande bild över det lilla samhället Gatlin. Alla egenheter som tillhör södern gav verkligen karaktär till boken och alla underbara och galna personer gjorde boken riktigt underhållande. 

Jag tyckte boken kändes ny och spännande trots att den tar upp numera väldigt vanliga saker i bokvärlden så som: Häxor, förbannelser och omedelbar förälskelse. Bara en sån sak att man får följa en manlig huvudkaraktär gör det genast intressantare. De har även lyckats hitta en ny tvist på häxor som de kallar besvärjare i boken. Det är bland annat sådana små saker som att byta ut ett namn som gör att det genast känns nytt och intressant. 

Det är en lång bok - 528 sidor och jag vet att en del som har läst den har uppfattat den som lite långtråkig och utdragen. Jag älskar långa böcker och hade inget emot sidantalet, jag tappade aldrig intresset utan tyckte tvärtom att sidorna flög fram alldeles för fort!

Nu var det några dagar sen jag läste ut boken men jag går fortfarande runt och funderar på Ethan,Lena och det lilla samhället Gatlin. Jag vill läsa mer! NU! De resterande tre böckerna finns ute på engelska så det är fråga om man orka vänta till de kommer ut på svenska?

Betyg: 9/10
Jag trodde aldrig att den här boken skulle få en 9:a av mig! Älskar böcker som överraskar!

Andra böcker i serien:
1. Beautiful Creatures - Mörka drömmar, livsfarlig kärlek
2. Beautiful Creatures - Svåra val, magiska hemlighter
3. Beautiful Creatures - Det högsta priset, det största offret
4. Beautiful Creatures - Den sista prövningen


Boken finns att köpa på AdlibrisBokus och CDON.


5 kommentarer:

  1. Jag tyckte också att den var bra! Har tvåan hemma som bara väntar på att bli läst ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. åh jag vill oxå ha tvåan hemma :)

      Radera
  2. Tredje boken är min favorit! :)

    SvaraRadera
  3. Jag är också kluven om man ska vänta eller inte, gillade boken jättemycket men och andra sidan har jag böcker att läsa till bok nummer två kommer ut på svenska..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis, man har ju massvis med böcker att läsa tills del två kommer ut.. det är kul att ha serien i samma stil & språk!

      Radera