lördag 6 april 2013

Jane Eyre - Charlotte Brontë

Titel: Jane Eyre
Författare: Charlotte Brontë
Förlag: Argasso
Språk: Svenska
Antal sidor: 141
Utgivningsår: 2011
Rec-ex: Ja

Beskrivning från Adlibris:
När Jane Eyres föräldrar dör tas hon om hand av sin morbror och moster. Men snart dör även morbrodern och Janes liv förvandlas till en mardröm. Hon slipper ifrån sin moster och sina kusiner när hon skickas iväg till en internatskola, men kommer hennes liv verkligen att
förändras till det bättre? Charlotte Brontës klassiska roman från 1847 följer den egensinniga unga Jane Eyre genom ett liv fyllt av svåra motgångar men också av stor, omskakande kärlek.

Kommentarer: 
Jag har länge velat läsa Jane Eyre men aldrig riktigt kommit till skott, därför passade de här seriealbumet alldeles utmärkt då det är betydligt mer lättläst än en roman. Jag har en stor förkärlek till dåtidens England och den här typen av historier så det är ingen stor överraskning att jag verkligen tyckte om det här seriealbumet!

Jag gillade själva historien väldigt mycket och jag tycker det är fascinerande att en roman som är utgiven 1847 fortfarande lockar så många läsare och fortfarande känns relevant. Det är rätt häftigt när man tänker på det. 

Själv tecknarstilen passade väldigt bra ihop med berättelsen, det ser ut som albumet är målat med akvareller och bilderna är lite oskarpa och flytande. Det gjorde att historien kändes realistisk och gav berättelsen lite mer djup.

Jag gillar verkligen konceptet med klassiska berättelser som seriealbum. Förhoppningsvis kan det locka fler läsare och fler kan upptäcka alla fantastiska  klassiska romaner och berättelser som finns. 

Betyg: 8/10

Finns att köpa på Argasso, Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar