lördag 27 april 2013

Macbeth - William Shakespeare

Titel: Macbeth
Författare: William Shakespeare
Förlag: Argasso
Språk: Svenska
Antal sidor: 141
Utgivningsår: 2011
Rec-ex: Ja

Beskrivning från Adlibris:
På en öde, skotsk hed möter den skotske adelsmannen Macbeth tre häxor som spår att han snart kommer att bli kung över Skottland. Spådomen lockar Macbeth till en serie illdåd som kommer att skapa kaos och olycka i riket för lång tid framöver...
William Shakespeares ödesdrama Macbeth är historien om en mans hänsynslösa kamp för att nå storhet och makt. Ett fantastiskt illustrerat seriealbum fullt av magi, intriger och våldsamma stridigheter.


Kommentarer:
Jag kan säga att Shakespeare inte precis är min favoritförfattare, men att läsa Macbeth i seriealbums format är betydligt roligare och mer underhållande än att ta sig an en roman. Men jag tyckte det var lite svårt att komma in i historien, det fanns partier jag inte förstod så bra och ibland tyckte jag att berättelsen tog för stora steg framåt. Det är klart att alla detaljer och dialoger från en pjäs/roman inte ryms i ett seriealbum men ibland kändes det som de fattades för mycket för att historien skulle kännas sammanhängande. 

Det som verkligen lyfter det här seriealbumet är tecknarstilen. Det är så snyggt tecknat! Jag älskar när det är mycket färg, stora kontraster och mycket detaljer. 

Det är riktigt kul med klassiker som seriealbum. I dagsläget har Argasso gett ut: Macbeth, Jane Eyre, Dracula och Frankenstein. I juni släpps även Svindlande höjder! Jag hoppas det kommer fler titlar för det är verkligen ett bra sätt för läsare att få upp ögonen för klassiker. 

Betyg: 6/10

Seriealbumet Finns att köpa på Argasso, Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar