söndag 14 april 2013

Utvärdering av min läsplatta!

Under min lilla vårsemester fick jag tillfälle att testa min nya läsplatta på riktigt och jag tänkte dela med mig om vad jag tycker om den!

Modellen jag köpte heter: iRiver Story HD Wifi Bibliotek
(Litet och smidigt namn..)
Jag köpte den från Cdon för 1290:-



Beskrivning från Cdon:

iRiver Story HD Wifi Bibliotek - Knivskarp läsning och lång batteritidNu är prisbelönta Story HD WiFi här i en ny tappning med direkkoppling till bibliotek. Numera behövs ingen dator för att hämta hem böcker, koppla bara upp dig till ett trådlöst nätverk och ha ditt biblioteks lånekort till hands - svårare är det inte!
Självklart kan du även läsa de e-böcker du köpt från online-bokhandlarna, på din Story HD Wifi Bibliotek. Det går enkelt att föra över e-böcker via programmet ”Adobe Digital Editions” från PC/Mac.

• 6-tums skärm
• Endast 208 gram
• Direktuppkopplad till bibliotek i Sverige (genom Wifi)
• Låna hur många böcker du vill - kostnadsfritt
• Upp till 6 veckors batteritid
• Fungerar även i starkt solljus
• Bäst i test i PC För Alla 2012 med 9 av 10 poäng.
• Uppgradera enkelt genom att komplettera med upp till 32 GB SD-kort
• Läser Office-filer och PDF-filer

Kommentarer: Jag måste säga att jag är riktigt nöjd med den! Den är betydligt behagligare att läsa på än vad jag trodde. Skärmen ser inte alls ut som en "vanlig" datorskärm utan det ser verkligen ut som en riktigt boksida. Jag har rätt känsliga ögon och blir lätt bli trött av att läsa på en datorskärm men det märker jag inte alls av när jag läser på läsplattan! 

Den är riktigt smidig att ha med sig överallt, tar ingen plats alls och väger ingenting. Jag tyckte det var smidigt att läsa på den då man med lätthet både håller och bläddrar med en hand. 

Batteritiden sägs hålla upp till 6 veckor och såklart beror det på hur mycket man läser men jag använde den varje dag i en vecka(1-2tim/dag) och batteriet sjönk bara med 20%. 

Det är riktigt smidigt att bara kopplar upp sig och ladda ner böcker direkt från bibliotekens hemsidor. Fungerar utmärkt! Annars för man över sina böcker via datorn och det går också hur smidigt som helst. Jag tycker också det är ett plus att den kan hantera många olika filformat så som PDF och Office-filer. 

Ja, jag måste säga att det var ett riktigt bra inköp! Den kommer definitivt användas vid resor men även vid andra tillfällen. T ex till böcker som bara finns som e-böcker. Det enda jag kan säga som stör mig lite är att den tar ca 10-15sek att starta upp. Som sagt ett mycket litet problem... 

Betyg: 9/10


9 kommentarer:

  1. Vad bra att du är nöjd! Kul att du gjorde en recension på din läsplatta! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp man kan göra recensioner på allt :)

      Radera
  2. Låter ju riktigt awesome, men typ funkar det med de e-böckerna som ibland är gratis på amazon`?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man kan köra böckerna i ett program på dator som ändrar format från amazons format till de vanliga epub som är det vanliga e-boksformatet. Fungerar utmärkt.

      Radera
  3. Har funderat på att köpa en läsplatta ett tag men kan inte bestämma mig hur jag ska göra. Den här verkar ju dock ganska najs :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funderade oxå ett tag men nu ångrar jag mig inte alls! sjukt nöjd!

      Radera
  4. Funderar på att köpa en läsplatta. Kul att du är så nöjd med din :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag är förvånasvärt nöjd med den fantiskt :) ångrar absolut inte att jag köpte den!

      Radera
  5. SV: Den verkar verkligen bra ju! Men jag bara undrar: vad är alla knappar till för? Påminner mig om ett mindre tangentbord. :P

    SvaraRadera