torsdag 30 januari 2014

Beautiful Creatures - Det högsta priset, det största offret av Kami Garcia & Margaret Stohl

Titel: Beautiful Creatures - Det högsta priset, det största offret
Författare: Kami Garcia & Margaret Stohl
Serie: Caster Chronicles #3
Förlag: Semic
Språk: Svenska
Antal sidor: 480
Utgiven: Januari 2014
Rec-ex: Ja

Beskrivning från Goodreads:

Sedan Ethan mötte den mystiska Lena med det mörka håret och de gröna ögonen har ingenting varit sig likt. En värld av magi och mystik har öppnat sig för honom, och det går inte att vända tillbaka. Tillsammans har de gått igenom enorma svårigheter och deras kärlek har överlevt allt. Ethan kan inte tänka sig ett liv utan Lena. Men de har påverkat den magiska balansen i världen en gång för mycket. Oförklarliga och mystiska saker börjar hända i deras hemstad Gatlin. Även den magiska världen är starkt påverkad. Snart står det klart att det kommer att krävas ett offer för att återställa balansen. Men vad - eller vem - måste offras för att rädda Gatlin?

Kommentarer:
Den här tredje boken är minst lika bra som de två tidigare böckerna. Kanske till och med snäppet bättre för ju längre man kommer i den här historien desto mer spännande och fascinerande blir den. 


Det ligger ett mörker och en olycksbådande stämning över Gatlin och dess invånare och man märker rätt snabbt att den här boken är den mörkaste och allvarligaste hittills. Det händer många oförklarliga och hemska händelser som gör att man hela tiden är spänd på vad som kommer ske härnäst eller vem som kommer råka illa ut. Men trots att huvudpersonerna stöter på motgångar och Galtin är täckt av gräshoppar finns den där härliga sydstatskänslan kvar. Karaktärerna är så underbara och miljöerna är så bra beskrivna att allt känns verkligt och genuint. 

Jag hade lite problem med Lena i andra boken då hon drog sig tillbaka och blev väldigt inåtvänd, det problemet dröjer sig kvar lite i den här boken och stundtals är hon även lite väl långsint för min smak. Men det är rätt svårt att vara irriterad på någon av karaktärerna en längre tid. Visst tycker jag att Ethan ibland borde ta och sätta ner foten och bli lite mer beslutsam men i det stor hela är jag mycket nöjd med alla karaktärer och hur de har utvecklas genom alla tre böckerna. 

Man kan ju lugnt säga boken slutar med en riktigt gigantisk cliffhanger. Jag hade mina aningar om hur de skulle sluta men trodde inte riktigt på det då jag inte kan se hur de ska lyckas binda ihop allt i den sista och fjärde boken. Det ska bli så sjukt spännande att läsa den sista boken men också väldigt tråkigt. Jag kände det redan nu när jag avslutade den här att jag kommer att sakna Gatlin så himla mycket när den här serien är avslutad. Det är verkligen en oförglömlig miljö fylld med fängslande personligheter som har gjort ett stort intryck på mig. En serie som jag rekommendera alla att läsa!

Betyg: 9/10

Andra böcker i serien:
1. Beautiful Creatures - Mörka drömmar, livsfarlig kärlek
2. Beautiful Creatures - Svåra val, magiska hemlighter
3. 
Beautiful Creatures - Det högsta priset, det största offret 
4. Beautiful Creatures - Den sista prövningen

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och CDON.

6 kommentarer:

  1. Du råkar inte veta när bok nummer 4 släpps?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det enda jag har hört från förlaget är att den kommer släppas nån gång i höst! Jag hoppas det blir september och inte november :)

      Radera
    2. Det hoppas jag också!

      Radera
  2. På svenska då alltså...

    SvaraRadera
  3. På engelska kommer den släppas nu i maj, och jag tror att den skulle släppas på svenska någon gång i början av hösten... :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tror det var i september den skulle släppas,

      Radera