måndag 20 januari 2014

The Death Cure - James Dashner

Namn: The Death Cure
Författare: James Dashner
Serie: Maze Runner #3
Språk: Engelska
Antal sidor: 325
Utgiven: Oktober 2011

Beskrivning från Goodreads:
Thomas knows that Wicked can't be trusted, but they say the time for lies is over, that they've collected all they can from the Trials and now must rely on the Gladers, with full memories restored, to help them with their ultimate mission. It's up to the Gladers to complete the blueprint for the cure to the Flare with a final voluntary test.
What Wicked doesn't know is that something's happened that no Trial or Variable could have foreseen. Thomas has remembered far more than they think. And he knows that he can't believe a word of what Wicked says.
The time for lies is over. But the truth is more dangerous than Thomas could ever imagine.
Will anyone survive the Death Cure?


Kommentarer: 

Jag plockade upp The Death Cure direkt efter jag hade läst ut The Scorch Trials eftersom jag var tvungen att få reda på hur den här historien skulle sluta och om Thomas och hans vänner skulle klara sig ur det här äventyret levande. 

Jag har lite delade meningar och åsikter om den här boken. Jag tycker den skiljer sig väldigt mycket från de två tidigare böcker när det kommer till handlingen och stämningen i boken. I de två första böckerna har Thomas fått kämpa för sitt liv mot Wickeds alla galna upptåg medans i The Death Cure är han fri till att göra vad han vill. Jag som verkligen älskade alla hemskheter som Wicked kastade mot Thomas och hans kompisar saknade verkligen det i den här boken. Här är det mer zombielikande monster som utgör det största hotet. Tyvärr stöter man inte på så många galna Grievers eller dödliga blixtrar.

Men The Death Cure är väldigt bra, rätt annorlunda men spännande på sitt eget sätt. Det går rätt mycket upp och ner i handlingen, det är inte den konstanta spänningen som man har upplevt i den tidigare böckerna. Men de korta kapitlen finns kvar och det finns gott om små cliffhangers som gör att det är svårt att lägga den ifrån sig. Råheten och en del av hemskheterna finns definitivt kvar och även om man numera är van vid att Dashner ta död på sina karaktärer hux flux är det lite sorgligare nu eftersom man har lärt känna de flesta rätt väl. 

The Death Cure är inte den absolut bästa serieavslutningar jag har läst men den har sina bra stunder. Den har en riktigt bra avslutning med dramatiska händelser och hög spänningsfaktor. Även om Dashner inte lyckas fängsla mig rakt igenom hela boken skruvar han upp det ett snäpp vid slutet och jag är mer än nöjd med de sista 50 sidorna. Trots att jag fick svar på nästan alla mina frågor lämnas lite åt fantasin och jag kan fortfarande inte bestämma mig om Wicked är bra eller inte?

Betyg 8/10

Andra böcker i serien:
0.5 The Kille Order
1. The Maze Runner
2. The Scorch Trials
3. The Death Cure

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och CDON. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar