torsdag 23 januari 2014

Befriad - Gena Showalter

Namn: Befriad
Författare: Gena Showalter
Serie: Intertwined, #2
Förlag: Harlequin
Språk: Svenska
Antal Sidor: 448
Utgiviven: Oktober 2012
Rec-ex: Ja

Beskrivning från Goodreads:
För en gångs skull har sextonårige Aden Stone allt han någonsin velat ha: Ett hem. Vänner. Drömtjejen. Otur att han kommer att dö snart ...
Sedan han kom till Crossroads i Oklahoma har den tidigare utstötte Aden Stone levt ett bra liv. Visserligen är hans vän en varulv och flickvännen en vampyrprinsessa som suktar efter Adens blod. Dessutom ska han krönas till vampyrkonung vilken dag som helst – trots att han bara är en vanlig människa! En någorlunda vanlig människa åtminstone ...
Med tre själar fångade i sin kropp har Aden alltid varit lite annorlunda. En av dem kan förutspå framtiden och därför vet Aden exakt hur han kommer att dö: En kniv genom hjärtat. Nu befinner han sig mitt i upptakten av ett krig mellan mörkrets varelser, men han tänker inte bara acceptera sitt öde och vänta in döden utan att slåss. Inte när hans nya vänner står vid hans sida, inte när Victoria har riskerat sin framtid för att vara med honom, och inte när han för första gången i sitt liv har något att leva för.


Kommentarer:
De två sista böckerna i Intertwined serien hade olyckligtvis hamnat bakom mina andra böcker i bokhyllan och antagligen legat där i några månader utan jag hade märkt det! Jag hittade dem för nån vecka sen när jag rensade i bokhyllan och blev genast sugen på att läsa dem. 

Jag är väldigt glad för att äntligen fick tillfälle att läsa Befriad för det är verkligen en lättsam och rolig läsning. Det är definitivt ingen bok om hjärnfysik men den är underhållande, kvick och rätt kul. Det känns lite som en klassisk urban fantasy bok där alla övernaturliga varelser är vrålsnygga, människorna måste beskyddas men hamnar alltid i trubbel och det är en kamp mellan de onda och det goda. 

Men trots att den stundtals är rätt klichéartad är det en perfekt bok om man vill koppla av och inte fundera så mycket på vad man läser. Den är väldigt lättläst och sidorna bara flyger förbi och den är lagom spännande så man gärna vill få reda på vad som kommer hända. Aden, Victoria, Riley och Mary Ann är en bra mix av karaktärer och eftersom det är en blandning av övernaturliga väsen och människor blir det aldrig för mycket av någon "ras". Slutet är bra men man lämnas med en cliffhanger som gör att jag kommer att ge mig på den tredje boken direkt härefter. 

Betyg: 6/10

Andra böcker i serien:
1. Insnärjd
2. Befriad
3. Förvrängd

Finns att köpa på Adlibris, Bokus och Harlequin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar