fredag 4 oktober 2013

Drömgångare - Samantha Shannon

Titel: Drömgångare
Författare: Samantha Shannon
Förlag: Modernista
Språk: Svenska
Antal sidor: 496
Utgiven: Augusti 2013
Rec-ex: Ja

Beskrivning från Goodreads:
Paige Mahoney vet inte själv gränserna för sin förmåga. Hotad i en kontroll i t-banan råkar hon döda en vakt. Att undkomma kommer i princip att vara omöjligt. Ingen är efterlyst av Scion särskilt länge.
Året är 2059. Det är tvåhundra år sedan Scion inrättades i Storbritannien; som ett säkerhetssystem, men alla vet vad det i själva verket är – en ockupationsmakt, ett växande imperium. Sedan hon var 16 har Paige arbetat åt Jaxon Hall i Londons kriminella undre värld. Hennes jobb är att skaffa information genom att bryta sig in i folks medvetanden. Paige är nämligen klärvoajant och därtill av en ytterst sällsynt sort: hon är drömgångare. Enligt Scion begår hon högförräderi bara genom att finnas till. Exakt hur åtråvärd hon är för sin fiende kommer hon tids nog att bli varse.

Kommentarer:
Det här är en väldigt komplex och stundtals lite förvirrande bok men den är helt egen, unik och i sina bästa stunder helt enkelt fantastisk.  
Det är en rätt komplicerad värld som Shannon har byggt upp, jag kan ärligt säga att det fanns stunder då jag inte riktigt förstod världs uppbyggnaden och det var ibland svårt att förstå alla nya ord men trots det kunde jag inte riktigt släppa den här boken. Historien i sig är något helt unikt och jag har inte stött på en mer fascinerande värld på mycket länge.
Bokens huvudperson Paige är en tuff och beslutsam tjej men en kraft som hon inte riktigt kan kontrollera. Under historiens gång får man veta mer om Paige och hennes bakgrund samtidigt som hon lär sig att hantera och utveckla sin förmåga. Men tror nu inte att det är någon mysig YA-historia om en ung tjej som gör en personlig resa och lära sig hitta sig själv, Drömgångare är långt ifrån en sockersöt historia. Boken är stundtals riktigt rå och hemsk - precis i min smak. Det är slaveri, förtryck och rent ut sagt hänsynslösa monster. Som exempel är Paiges lärare även hennes naturliga fiende och hon hålls fånge tillsammans med andra övernaturliga i en stor fängelsestad som en gång i tiden var känd som Oxford. 
Jag tror det här kan vara en bok man antagligen älskar eller hatar. Det är mycket nya begrepp, en helt ny värld och en rätt komplicerad handling men jag tyckte verkligen den var riktigt bra och vissa stunder helt briljant. Det är en mycket fascinerande och fängslande berättelse som var svår att lägga ifrån sig. Det är svårt att berätta mycket mer utan att avslöja för många detaljer men jag kan i alla fall varmt rekommendera den här boken, den är grym!

Betyg: 8+/10

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och CDON.

4 kommentarer:

  1. Det var en hel del att sätta sig in i tyckte jag. Men det var det verkligen värt!

    SvaraRadera
  2. Hoppas hinna med att läsa denna snart!

    SvaraRadera