torsdag 10 oktober 2013

Obsidian - Jennifer L.Armentrout

Titel: Obsidian
Författare: Jennifer L. Armentrout
Serie: Lux #1

Språk: Engelska
Antal Sidor: 335
Utgivningsår: Maj 2012

Beskrivning från Goodreads:

Starting over sucks.
When we moved to West Virginia right before my senior year, I'd pretty much resigned myself to thick accents, dodgy internet access, and a whole lot of boring.... until I spotted my hot neighbor, with his looming height and eerie green eyes. Things were looking up.
And then he opened his mouth.
Daemon is infuriating. Arrogant. Stab-worthy. We do not get along. At all. But when a stranger attacks me and Daemon literally freezes time with a wave of his hand, well, something...unexpected happens.
The hot alien living next door marks me.
You heard me. Alien. Turns out Daemon and his sister have a galaxy of enemies wanting to steal their abilities, and Daemon's touch has me lit up like the Vegas Strip. The only way I'm getting out of this alive is by sticking close to Daemon until my alien mojo fades.
If I don't kill him first, that is.


Kommentarer:
Efter jag hade sett alla 5 stjärniga betyg på Goodreads var jag ändå lite misstänksam mot Obsidian men det tog inte många sidor innan jag kapitulerade helt, den här historien är något extra.

Karaktärerna är helt underbara, det är nästintill omöjligt att inte tycka om dem. Katy är tuff, hon vågar stå på sig och hon har skinn på näsan. Det är så skönt att ha en kvinnlig karaktär som inte blir totalt uppslukad av den "snygga killen". Katy har en egen vilja och gör som hon själv vill. När det gäller Deamon har Armentrout gjort det rätt och slätt omöjligt att inte falla för honom. En snygg kille som är arrogant, dryg och helt oemotståndlig. Släng sedan in en mjukare sida som man får ser skymtar av ibland och så har vi Deamon. Ja jag kan inte stå emot honom i alla fall.

Karaktärerna är en av de sakerna som verkligen lyfter den här berättelsen, den andra saken är den perfekta mixen av komedi och spänning. Det är ett rätt högt tempo genom hela boken och stundtals är den väldigt spännande, helt i min smak. Men utöver spänningen är detta en väldigt rolig och underhållande bok. Det blev många gapskratt på vägen! En av de små orosmomenten jag hade innan jag började läsa var hela grejen med att Deamon var en alien. Jag är inte speceillt förtjust i böcker om rymden eller om aliens men i det här fallet var det ingen problem alls. Tvärtemot gillade jag hur hela alienrasen var uppbyggd med ljus och mörker som kämpar mot varandra.

Det är som sagt en nästintill perfekt mix av spänning, humor och kärlek. Om det är någon som har lyckats missa den här boken så tycker jag absolut ni ska plocka upp den, ni kommer inte att ånga er!

Betyg: 9/10
Andra böcker i serien:
0.5 Shadows
1. Obsidian
3. Opal
4. Origin
5. Opposition (2014)

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och Cdon.

1 kommentar:

  1. Sv: absolut! Jajamen den är i fint skick :) mejlar du på på e.backeby@gmail.com

    SvaraRadera