tisdag 8 oktober 2013

Rädda mig inte! - Tahereh Mafi

Titel: Rädda mig inte!
Författare: Tahereh Mafi
Serie: Shatter me #2
Förlag: B Wahlströms
Språk: Svenska
Antal Sidor: 399
Utgiven: Apil 2013

Beskrivning från Goodreads:

Juliettes beröring är dödlig. Hon satt inlåst på grund av sin förbannelse i åratal. Men så träffade hon Warner, den vackre unge mannen utan hjärta. Han gav henne frihet, men bara i hans fångenskap, och om hon använde sin kraft i tyranniets tjänst. Juliette vägrade och flydde tillsammans med Adam, rebellen som bad henne att slåss för friheten och för deras framtid som älskande. Men lika brinnande och okuvlig som Adams och Juliettes kärlek vuxit sig – lika förbjuden kommer den att bli.

Kommentarer:

Efter jag hade läst den första boken var jag lite tveksam till hur den här historien skulle utveckla sig, jag var inte speciellt förtjust i x-men vibbarna jag fick då men när jag väl började läsa den här boken försvann de små tveksamheter jag hade haft. För det är en riktigt, riktigt bra och spännande historia som Mafi har byggt upp. 

Den stora vinnaren i den här boken är de fantastiska språket och hur väl Mafi förmedlar Juliettes känslor och tankar. Juliettes känslor blir så påtagliga och så verkliga att man nästan känner dem själv. Mafi lyckas på ett sånt målande sätt beskriva varje tanke, varje rörelse och varje liten förändring i Juliettes kropp att man blir så uppslukad och berörd av vad hon än gör. 

Om man bortser från det fantastiska språket så är historien en aning seg i början innan det tar fart ordentligt när Warner dyker upp och blandar sig in i handlingen! Den sista halvan av boken är så fängslande och omöjlig att lägga ifrån sig. Jag var tvungen att sträckläsa den sista 200 sidorna och efter jag hade avslutat den här boken ville jag omedelbart kasta mig över nästa bok i den här serien, som tyvärr inte kommer ut förrens 2014... Suck!

När det kommer till karaktärerna har jag två klara favoriter och det är Juliette och Warner. Jag gillar hur Juliette är som person och hur hon resonerar och agerar. Warner är... ja han är så fantastiskt underbar. Han är lite ond men ändå så sårbar och så intressant att läsa om. 
Däremot falnade mitt intresse för både Adam och Castle(ledare för Omega Point) under berättelsen gång. Castle blev jag lite irriterad på när han hela tiden var så påstridig och jobbig medans Adam helt enkelt inte var lika intressant och komplex som Warner. 

Jag kan som sagt knappt beskriva min förväntan och mina förhoppningar inför den sista boken i den här serien. Med tanke på allt som avslöjades och hände i den här boken har jag inga tvivel på att den sista delen kommer att bli EPISK! Sen hoppas jag bara på att Mafi kommer fortsätta skriva böcker för jag fullkomligt älskar hennes skrivsätt. 

Betyg: 8/10

Andra böcker i serien:
1. Rör mig inte! (eng. Shatter me)
2. Rädda mig inte! (eng. Unravel me)
3. Ignite Me

Mellanböcker
1.5 Destroy Me
2.5 Fracture Me

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och Cdon.

3 kommentarer:

  1. Jag gillar den här bättre än Rädda mig inte! då hon har utvecklats och utvecklat karaktärerna och historien. Juliette och Adams kärlek känns inte lika barnslig som i Rädda mig inte! men jag stör mig ändå på deras relation, av andra anledningar nu. Kenji är en av mina favoritkaraktärer i den här boken, och han hade passat bra som mangakaraktär tycker ag. :) Warner gillar jag bättre nu, men jag är lite kluven. Men man får ju en annan bild av han här (har inte läst Falla sönder).
    Slutet fick mig verkligen att undra vad som kommer hända sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de har definitvt vuxit till sig. Du borde vekligen läsa falla söder/destroy me!! Den är jättebra och man får en HELT annan bild av Warner ;)

      Radera
  2. Jag menade ju självklart Rör mig inte! :)

    SvaraRadera